Suurt osa maailma lennufirmasid ühendav IATA (International Air Transport Association) prognoosib, et reisijatele pakutakse superodavaid lennupileteid kauglendudel vähemalt 2021. aasta lõpuni. Selline ennustus tugineb lennufirmade majandusliku olukorra, reisijate ostukäitumise ja lendude senise taastumise näidete analüüsile.
Esimesena taastuvad lähilennud
Vast ei tule üllatusena, et kõigepealt hakkavad taastuma lühemad lennud. Samas joonistuvad riikide lõikes välja erinevad mustrid. Kui Hiinas ja Lõuna-Koreas suhtuti mais ja juunis siselendudesse ettevaatlikult, siis Vietnamis ja Uus-Meremaal on taastumine olnud palju kiirem.
Regionaallendude kiiremat taastumist näeme ka Euroopas. Kõik suuremad lennufirmad prognoosivad, et teenindavad sügiseks 75 – 90 protsenti varasematest sihtkohtadest, seda küll varasemast väiksema lennusagedusega. Traditsioonilised lennufirmad on selgelt konservatiivsemad, odavlennufirmad on lendude taastamisel oluliselt aktiivsemad. Eriti silmatorkav näide on Wizz Air, kes kasutab praegust hetke jõuliseks laienemiseks.
Kauglendude kiiret taastumist pole loota
Rahvusvaheliste lendude broneeringuid oli juunis võrreldes eelmise aasta sama kuuga 82% vähem ja kiiret taastumist pole oodata. Juunis tehtud tarbijauuring näitab, et kui koroonapandeemia kuulutatakse lõppenuks, pöördub varasemate reisiharjumuste juurde ühe või kahe kuu jooksul tagasi 45% inimestest. Veel aprillis uskus sama 60% küsitletuist ehk inimesed on paari kuuga muutunud lennupiletite broneerimisel märgatavalt ettevaatlikumaks. Paljud plaanivad umbes 6 kuud oodata, et olukord selgineks. Selge viide, et kindlustunnet praegu napib.
Lennupiletite ost lükatakse viimasele minutile
IATA uuring näitab, et paljud reisijad broneerivad praegu lennupileti vahetult enne reisi. Näiteks mais tehtud broneeringutest 41% olid reisimiseks järgneva kolme päeva sees. Seda on üle kahe korra rohkem, kui 2019. aasta mais, mil see oli 18%. Tavaliselt tehakse ligi pooled lennupiletite broneeringutest 28 päeva või enam enne reisi.
Kui regionaallennud ostetakse viimasel hetkel, siis kauglende hetkel peaaegu ei broneeritagi. Tavaliselt müüakse 14% kauglendude piletitest 22 nädalat enne reisi. Vaadates aga 2020. aasta novembri esimest nädalat, on müüginumbrid võrreldes eelmise aasta sama ajaga kukkunud 95%. Mõnes mõttes on see ka arusaadav, sest lennufirmad praegu alles kuulutavad kauglendude sihtpunktide taasavamist välja.
Kas see tähendab odavaid pileteid?
Kas reisijate ettevaatlikus tähendab ka soodsaid piletihindu? IATA vastus sellele on "jah" ja põhjendused selle taga on lihtsad. Paljud lennufirmad on kriisiolukorras saanud erineval kujul riigiabi ja suur osa sellest on laenude kujul. Laene on aga vaja teenindada ja selleks vajavad lennufirmad rahavoogu. Täiesti mõistetav, et lennufirmad üritavad teha kõik, et taastada nõudlus ka kaugliinidel ning müüa pileteid võimalikult pikalt ette. Supersoodsad pakkumised on nõudluse käimatõmbamiseks küllalt efektiivne viis, marginaalidega on muidugi teine asi. Aga ka odavate piletite müüki paiskamisest pole palju abi, kuni reisipiirangud püsivad. Seega sõltub lennufirmade saatus paljugi sellest, kuidas erinevates riikides koroonaviirus kontrolli alla saadakse.
Pole vaja olla selgeltnägija ennustamaks, et mitte kõik lennufirmad ei ela vaatamata valitsuste toetusele madalnõudluse perioodi üle. Valitsuste abi (seni umbes 110 miljardit eurot) on lennufirmade kriisieelse majandusliku olukorra arvestamisega suhteliselt nõrgalt seotud ja juba mõne aja pärast võib praegu hingamisruumi andnud laen osutuda ülejõu käivaks.
Allikas: SCMP