Kui otsida näidet lennufirmast, mis on vähemalt viimased 15 aastat olnud pidevas ümberkorralduste faasis, siis on see SAS. Küll on seda jagatud eraldi üksusteks, siis taas ühendatud, käivitatud kulude kokkutõmbamise programme ja mida kõike veel. Nüüd on SAS-il plaanis veel üks põhjalik reorganiseerimine.
SAS-i uueks projektiks on jagada lennufirma kolmeks:
SAS-i jaoks on tegemist kohanemisega koroonapandeemiast tingitud olukorraga. Tulus ärireisijate segment on kahanenud ja pole näha, et see lähiajal endises mahus taastuks. Puhkusereiside osakaal seevastu kasvab. Samal ajal on SAS aina suurema surve all madalama kulubaasiga odavlennufirmade poolt. Kohati ülimadalate hindadega Ryanair on ennast sisse seadmas Stockholmi Arlanda lennujaamas, kust pakub alates novembrist muuhulgas lende ka Tallinnasse. Aga konkurentsi pakuvad ka Norra uus odavlennufirma Flyr ja eluvaimu tagasi saanud Norwegian.
SAS Connect ongi pakkumine puhkusereisijatele. Põhimõtteliselt on tegemist SAS-i odavlennufirmaga, mille põhilised sihtkohad on Hispaania, Prantsusmaa, Itaalia, Kreeka ja Türgi. SAS Connect käivitub esimesena Kopenhaagenis, seejärel Oslos ja Stockholmis.
SAS Link alustab tegevust järgmisel aastal, baseerudes Kopenhaagenis. SAS Link hakkab väiksemate Embraer 195 või sarnaste lennukitega teenindama liine, kus nõudlus on väiksem. Nendes lennukites on sõltuvalt konfiguratsioonist 100 – 124 istekohta.
Kõik kolm lennufirmat hakkavad tegutsema iseseisvalt, kuid kõiki lende müüakse SAS-i nime alt. Tegelikult on loomisel veel neljaski allüksus, mis hakkab tegelema allhangete sisseostmisega Xfly/Regional Jet tüüpi lennuteenuse pakkujatelt.
SAS-i plaanid uute tütarfirmade loomisel on juba tekitanud kõvasti pahameelt SAS-i pilootide ja pardapersonali seas, kuna töötajad peavad uuesti tööle kandideerima. Piloodid väidavad, et see on vastuolus nii sõlmitud kokkulepete kui seadusega.
Kokkuvõtteks
SAS teeb seda, mida ellujäämiseks teha tuleb – puhkusereisijate võitmiseks on vaja pakkuda madalamaid hindu. Samas tulevad odavamad hinnad alati millegi arvelt, seega tuleb sarnaselt odavlennufirmadega olla valmis paljude teenuste eest lisaks maksma. Tulevik näitab, kuidas SAS-i ellujäämisplaan õnnestub – SAS-i senised katsetused odavlennufirmasid luua pole just väga edukaks osutunud. Keegi Snowflake’i nimelist lennufirmat mäletab?
Veidi teemast kõrvale, aga kas on teada, mida SAS oma A321 lennukitega teeb? (jah, küsimus tekkis tänu uudise pildile) Vaatan, et isegi tuttuus A321neo on pargitud, huvitav kas on siis üldse lootust tavalist A321 lennukit SAS-i nime alt kunagi veel lendamas näha?
A321LR lennukitega hakkab SAS Kastrupist USA-sse lendama, suurema nõudlusega Euroopa puhkuselendudeks võiks A321neo sobida ju küll. Praegu jah, tundub, et pargitud.
SAS-i idee on selge - tahetakse kokku tõmmata palgakulude pealt. Ja kogemus näitab, et varem või hiljem lõppeb see streigiga.