Otsekohese ütlemisega Ryanairi tegevjuht Michael O’Leary nimetas ideed lendude taastumisel hakata nakkusohu vähendamiseks lennukite keskmisi istmeid tühjaks jätma hullumeelseks, kirjutab Reuters. O’Leary vastus on Wizz Airi ja lennunduse katusorganisatsiooni IATA kavatsusele välja töötada uued reeglid lennukites reisijatevahelise distantsi hoidmiseks, millest sai pikemalt kirjutatud uudises Prognoos: lennupiletid kallinevad kuni 50%. Töös olevate reeglite avalikkuseni jõudnud versioonis lubataks lennukitesse 30% vähem reisijaid, mis odavlennufirmade puhul tähendaks 180-190 kohaliste lennukite puhul 60 reisijat vähem.
Taoline piirang oleks kõige tuntavam odavlennufirmadele, kelle ärimudel seisnebki lennukisse võimalikult paljude istekohtade paigutamises ja nende võimalikult täielikus väljamüügis.
Ryanairi juht nimetas plaani istmeid blokeerida lootusetult ebaefektiivseks. "See on nonsenss, mis ei too kasu mitte kellelegi", märkis O’Leary. O’Leary argumendid on tegelikult lihtsad: inimesed saabuvad lennujaama rongides, kus reisitakse ilma piisava distantsita, distantsi on keeruline hoida check-innis, turvakontrollis, restoranides ja poodides. Lisaks asja majanduslik pool: kuigi Ryanair saaks ka uute nõuete puhul hakkama, oleksid paljud lennufirmad kahjumis.
Istmete blokeerimise asemel toetab Ryanair ideed teha reisijatele kohustuslikuks temperatuurikontroll ning maskide kandmise nõue nii reisijatele kui pardapersonalile. Selline lähenemine on ka Aasias, kus osad lennufirmad on hakanud taastama siselende. Ka Emirates on taastamas küllalt suurel hulgal rahvusvahelisi lende, kuid nemad katsetavad kohustusliku vereprooviga, mille tulemused saab teada 10 minutiga. Pole siiski teada, kui suur on võimekus Dubais kõikide reisijate vereproove töödelda. Etihad testib iseteenindus check-inni automaatidele sarnaseid iseteenindusautomaate, mis kontrollivad reisijate tervist.
Kokkuvõttes: kaks erinevat lähenemist, kus mõlemas on oma loogika ning omad plussid ja miinused. Lendamine pooltühjade lennukitega tundub siiski ebamõistlik, kui mitte muus mõttes, siis vähemalt majanduslikus plaanis.
See keskmise istme tühjaks jätmine tundub algusest peale mingi suvaline tegutsemine, et näidata kui väga lennufirma kliendist hoolib jne. Hetkel on seda vähese nõudluse tõttu lihtne pakkuda ja saab firma lehel kirjutada kui hoolivalt kliendiga käitutakse. Samas reaalset kasu ma sellel ei näe. Kui jätta tühi iste, siis vahekäigu ääres istudes on minust mõlemal pool u 50 cm kaugusel ikka teine reisija. Ja see, kes selja taga köhib, köhib ka minu istme suunas ja üle selle. Pigem mõeldud vähema analüüsivõimega inimeste julgustamiseks, et tühi iste minu kõrval tähendab kohest nakkuskindlat lennureisi. Lisaks muidugi turvajärjekord, pardale mineku järjekord jne, mis nullivad isegi selle 50 cm vahemaa üsna kiirelt.
O'Leary tegelikult ka viitas, et see istmete blokeerimise reeglite väljatöötamine tundub rohkem selline tegevus, mis peab näitama, et ikkagi tegutsetakse ja hoolitakse. Isegi äriklassi keskmistel istmetel on distantsihoidmine keeruline, kuigi enamasti on seal olemas vahesein. Nagu ütlevad klassikud: "Nii ei saa rallit sõita!".
EasyJet pooldab jällegi keskmise istme blokeerimist. Aga nende põhjendus on reisijate julgustamine uuesti reisima.
"That is something that we will do because I think that is something that the customers would like to see".
O`Learyl on õigus. Ilmselgelt on see viiruse vältimise seisukohalt mõttetu.
Kui me kujutleksime ennast lennureisijana. Meid ootab ees mitmetunnine reis ja me teame üsna kindlalt, et lennukis on näiteks 10-20 koroonaviiruse- või gripihaiget (nad on palavikus, köhivad, tatistavad, aevastavad) - kas te tunneksite ennast turvaliselt ja kindlalt, kuna üks istekoht teie vahel on tühi?
Kõrvalistuja köhatab aeg ajalt.. nuuskab nina.. siis aevastab.. Aevastab veelkord, köhib jälle.. Taga üks köhatab, aevastab.. Siis palub kõrvalistuja teil püsti tõusta, sest ta tahab WC-sse minna.. Ilmselgelt on seal mingi lähikontakt..
Tunnete ennast turvaliselt, sest üks istekoht on teie vahel tühi?
Tegemist on puhtal kujul demagoogiaga, millel pole viiruse ärahoidmisega mingit pistmist.