Euroopas ilmselt ei leia häälekamat lennufirma juhti, kui seda on Ryanairi tegevjuht Michael O’Leary. Kui Ryanairis leitakse, et üks või teine Euroopa valitsus tuleb välja mõne initsiatiiviga, mis Ryanairi juhtide meelest pole õige, antakse sellest päris häälekalt teada. Aga sõnadaega üksi ei piirduta. Näiteks hiljutised riigiabi paketid paljudele Euroopa lennufirmadele on Ryanair Euroopa Kohtu teises astmes vaidlustanud.
Kuid Ryanair on kuulsust kogunud ka irooniliste reklaamidega. Pilatud on näiteks konkureerivat British Airwaysi ja kõvasti muidugi Brexitit. Äsja võeti ette Iirimaa valitsus ja seda iroonilise töökuulutusega, kus otsitakse Iirimaa roheliste riikide nimekirja koostamise eest vastutavat gümnasisti (Junior Cert on Iirimaal riigieksam, mida tehakse 15 aastaselt).
Kandidaadilt eeldatakse eelkõige erinevate loto- ja kaardimängude mängimise oskust, aga ka silmad kinni eeslile saba taha kinnitamise oskust. Mingit eelnevat töökogemust valdkonnas ei nõuta, kuid eelised on neil, kes on väga head andmete analüüsis, sest seda oskust tiimis napib.
Kõik see iroonia on suunatud Iirimaa valitsuse metoodika suunas, mille alusel koostatakse roheliste riikide nimekirja, kuhu reisides pole iirlastel vaja naastes kaheks nädalaks eneseisolatsiooni jääda. Viimases, 21. septembril kehtima hakanud nimekirja on alles jäänud vaid 7 Euroopa riiki, kus nakatumisnäit 100 000 elaniku kohta on alla 25.
Ryanair ei häbene välja öelda, et nende meelest on Iirimaa valitsuse poliitika reisipiirangute osas täiesti kaootline ja otsused arusaamatud. Näiteks küsitakse, kuidas selgitab valitsus seda, et Euroopa Liidu arvates võib turvaliselt reisida 21 riiki, Ühendkuningriigis on samas nimekirjas 17 riiki, aga Iirimaa nimekirjas on vaid 7 riiki?
Võrdluseks olgu öeldud, et Eesti lävend on veel madalam ja ilma Vatikanita on Eesti nimekirjas vaid 5 riiki.
Kokkuvõteks
Ryanairi ja teiste lennufirmade frustratsiooni võib täiesti mõista. Sellises pidevalt muutuvas olukorras on igasugune lendude planeerimine võimatu, sest kunagi ei tea, kuhu tekivad jälle uued piirangud. Ryanairis on nenditud, et sügisese ja talvise hooaja kirjutavad nad ilmselt maha. Samamoodi ei julge midagi ette planeerida reisijad. Vaadates Euroopat tervikuna, näeme, et kõik riigid tegutsevad üsna koordineerimatult ning poliitikad ja nõuded on pidevas muutumises. Ja selle kõige taustal räägivad ministrid midagi ergutussammudest majanduste taastamiseks.
Küsimus pole ju selles, et piiranguteta tormaks kõik kohe reisima. Lihtsalt mitte keegi ei suuda enam järge pidada, mis nõuded ühes või teises Euroopa riigis kehtivad. Või kas selle teadmisega ongi midagi peale hakata, sest ülehomme võib kõik jälle muutunud olla. Või siis keda võib üldse uskuda, sest ministridki edastavad kinnitamata informatsiooni.