Koroonakriis on näidanud, et Euroopas on sellele olnud kõige paremini valmis odavlennufirmad nagu Ryanair, Wizz Air ja easyJet, kellel on rasketeaegade üleelamiseks võrreldes tavalennufirmadega kaugelt suuremad likviidsusvarud. Olukord on parajalt irooniline, sest odavlennufirmade keskmine piletihind on kaugelt madalam Euroopa lennufirmade keskmisest piletihinnast. Näiteks 2018. finantsaastal oli Ryanairi keskmine piletihind 39,40€, 2019. aastal langes see 37€ peale. Samal ajal oli 2018. aastal keskmine lennupileti hind Euroopas 132€.
Veelgi enam, 2018. aastal olid Ryanairi kulud ühe istme kohta 42,62€ ehk iga veetud reisija tõi Ryanairile 3,22€ kahjumit. Ometi on Ryanair kahel viimasel majandusaastal suutnud teenida üle 1 miljardi euro kasumit (2018 1,45 ja 2019 1,02 miljardit eurot). Kust see raha tuleb, kui lennatakse "kahjumiga"?
Lühidalt kokkuvõttes:
Ryanairi kasumikeskused
Kui lisateenuste müük kasumi allikana on üldiselt teada (2019. aastal kasvas Ryanairi lisateenuste müük 19% 2,4 miljardi euroni), siis veidi vähem on teada see, et suur osa Ryanairi kasumist tuleb loetud arvust lennujaamadest. Lennundusportaal anna.aero andmetel teenisid Ryanairi 10 kõige kasumlikumat lennujaama 2020 märtsis lõppenud majandusaastal kokku üle 920 miljoni euro kasumit. Need 10 lennujaama on Ryanairile eluliselt olulised ja Ryanair on neis kõigis tugevalt esindatud.
Allikas: anna.aeroNumber 1 – Dublin, number 2 - Brüssel Charleroi
Pole üllatav, et Rynairile toob kõige suurema kasumi – 146 miljonit eurot – nende kodulennujaam Dublinis. Seejuures polegi Dublin reisijate arvu poolest nende suurim lennujaam. Selleks on London Stansted, kuid Stanstedis on konkurents Ryanairi jaoks kasvanud ja kasumimarginaal vaatamata veetud reisijate suuremale arvule oluliselt väiksem kui Dublinis (17,5% Dublinis, 7,25% Stanstedis).
Kõrgeima marginaaliga (27,61%) on aga hoopis Brüsseli Charleroi lennujaam, kus Ryanairil on 3 korda vähem reisijaid kui Stanstedis, samas kasumit teenitakse seal rohkemgi.
Hispaania on Ryanairile ülimalt oluline – TOP 10 sees on neli Hispaania lennujaama (Alicante, Palma de Mallorca, Malaga ja Tenerife South). Viimase 10 aastaga on Ryanair neisse lisanud pea 10 miljonit istekohta. Ryanairil on korralik maht ka Barcelonas ja Madridis, kuid kasumlikkus jääb seal tänu kõrgematele lennujaamatasudele madalamaks.
Ryanairi jaoks kasumlikkuselt viies lennujaam on Milano Orio Al Serio ehk Bergamo lennujaam, kust Ryanairil on liin ka Tallinna (sõltuvalt Eesti valitsuse lennupiirangutest).
Kokkuvõtteks
Ryanairi TOP lennujaamasid vaadates saab veidi selgemaks, miks osadest lennujaamadest tuleb pidevalt uusi liine juurde. Tundub, et sinna, kus juba on, tasub juurde anda, sest see lihtsalt töötab. Saabuval talvehooajal on Ryanair käigushoitavate liinide osas siiski väga ettevaatlik.