Reisijate arvamus Lufthansast on kõvasti langenud
veigo
veigo
3. mai 2023 08:34

Sakslaste jaoks on Lufthansa olulise tähtsusega ja kõike sellega seonduvat võetakse tõsiselt. Ühest küljest on kõik hästi – lennufirma teenib taas kasumit, teisalt näitab Saksa majanduslehe Handelsblatt kätte jõudnud analüüs, et reisijate rahulolu Lufthansaga on kõigi aegade madalaim.

Lennufirma soovitusindeks (Net Promoter Score, NPS) on langenud tänu kõikvõimalikule kärpimisele langenud pandeemiaaegselt 57 pealt 35 peale, mis tähendab, et 2 reisijat kolmest seda oma sõpradele ja tuttavatele ei soovitaks.

Lufthansa on tegevjuhi Carsten Spohri juhtimise all keskendunud kulude kärpimisele, kui tema eelkäija rõhus kvaliteedile. Tulemus on nüüd käes. Resisjad heidavad ette iganenud lennukeid, halba teenindust, kohutavat IT-d, viletsat toitu pardal ja lubaduste mittetäitmist.

Selle viimase all peetakse silmas, et kuigi lennufirma müüb lende Lufthansa nime all, opereerib paljusid lende Lufthansa odavelnnuharu Eurowings. Huvitaval kombel on arvamus Lufthansast isegi madalam, kui odavlennufirmade puhul. Odavlennufirmade puhul ju suurt ei oodatagi, aga tavalennufirmade puhul samaväärse teeninduse suhtes enamasti pettutakse.

Lufthansa kliendid pole ainsad, keda lõputu kulude kärpimine enam ei rahulda. Ka Lufthansa suurim eraisikust aktsionär Klaus-Michael Kühn pole lennufirma teenusega rahul. Aga Lufthansa teeninduse allakäik ilmselt jätkub, sest Carsten Spohri lepingut pikendati 2028 aastani.

Meile on Lufthansa oluline aken maailma ja sageli on nende lennuhinnad Eestist suurepärased. Aga Saksamaal on nende turuosa 54% ja tahes-tahtmata peabki neid valima. Samas pole nende teenuse kvaliteedi allakäik märkamata jäänud ja oma turosa eelise peal sõitmine ei saa igavesti kesta.

Eks see selline suhteline asi ole.

Esiteks on kõik need küsitlused üsna pika ajalise vinnaga (ehk siis täna avaldatud tulemused võivad vabalt baseeruda 6-12 kuu tagsutel reisikogemustel).

Enda kogemus on just viimastel kuudel oustunud väga heaks (ja nõudlikumat reisijat minust annab otsida :D ) . Tõsi, tegemist on olnud ka staatusreisija reisikogemusega kus-iganes-võimalik Firstis ja selle puudumisel äriklassis.

Covidi ajal tehti paljudes valdkondades, ka kogu lennunduses ja Lufthansa grupis palju otsuseid, mis tagantjärgi kõige mõistlikumad ei tundu. LHG (Lufthansa Grupp) eriti sagedased reisijad on minu teada (ma mõne HONiga üle ilma suhtlen) agaralt Lufthansale, oma kontaktisikule, firma juhtkonnale ja ka tippjuhtkonnale (ka minul on lausa ühe nende nõukogu liikme otse-telefoninumber ja otsemeil juhtumiks kui jutt mujal tulemust ei anna) teada andnud teenustes esinevatest puudustest ning mina oma kogemusest näen, et neid on väga hoolega arvesse võetud ja tänaseks on näiteks minu viidatud kitsaskohad kõik kõrvaldatud ja teenus tagasi selles osas tasemel "nagu muiste".

Ise pakun, et teenuse kvaliteet muutub lähikuudel paremaks kogu kabiinispektri ulatuses -- on selge, et kiireimat sekkumist vajasid preemiumtooted (ja nendega on juba suht-koht korras) ning nüüd liigub see fookus allapoole (lennuki vaates siis salongis tahapoole).

Loomulikult ei tule tänaste piletihindade juures tagasi turistiklassi 2010.aasta teenusstandard, kuid selles on peaasjalikult süüdi just surve piletihindadele ehk siis odavat hinda soovivad reisijad ise.

Reisijakogemuse parendamiseks saavad ka osad reisijad ise oma panuse anda -- pardale võtta ERANDITULT vaid lubatud suuruses ja arvus pagasit näiteks. Sagedased lendajad kirjutavad praegu usinalt kirju, et hakataks seda carry-on pagasi osa väga pedantselt (vajadusel, kui pagasisse paigutamise eest maksta ei taha/saa, lennust mahajätmiseni välja) kontrollima ning küllap varsti hakatakse neid reegleid ka jõustama. Prageu nõen pea iganädalaselt (või ülenädala) kuidas lennukites on enne ukse sulgemist palju sahmimist ja jama just nende vastutustundetute reisijate tõttu, kes kas võtavad kaasa liiga palju või liiga suurt pagasit võikes püüavad seda paigutada sinna, kus ei ole konkreetselt tema pagasi koht. Ning selle all kannatab lennu täpne väljumine, ausalt vaid lubatud pagasi kaasa võtnud reisijad ning kõigi lennukogemus. Põhimõtteliselt on see lubatust rohkem-suurema pagasi pardale smugeldamine vargus ning erineb vorstijupi Selveris tasku pistmisest vaid sellevõrra, et kui vorstijupi puhul on kannatajaks pood, siis piletile mittevastava pagasi pardale smugevldava reisija puhul kõik kaasreisijad.

Et aga kasutajarahuloluindeks on madamal kui odavlennufirmal, siis siin on Tripi enda lookeses ka üks seletusi ära toodud: ootused on erinevad.

Olen ka kunagi juurelnud selle üle, et kuidas küll Booking.com või Tripadvisor saavad hinnata vahel 2-tärni majutust kõrgema hindega kui 5-tärni hotelli -- ja leidnud, et hindajad on erinevad ning sellest tulenevalt on erinev ka see, mida nad hotellilt ootavad. Ühele on hommikusöök "fabulous" juhul, kui võilevale peale sai valida 2 sorti juustu, teine leiab, et hommikusöök oli alla arvestust, kui Eggsof Benedict oli saadaval vaid singiga ja lõhet sellele valikuna ei pakutud ning leiab, et hommikusöök oli all arvestust.

Iga inimese seisukoht sõltub eeskätt tema istekohast. (Kus püsti tõused, seal seisadki).

5
0

Raul, Eggs Benedict ongi singiga, lõhega variant on Eggs Royale :D

Aga sellest suhtes jutt täitsa õige. Olen isegi odavatele majutusele andnud paremaid hinnanguid, kui kõrgema hinnaklassi omadele. Üks ületab vähese raha eest ootusi, teisega vahel tundub, et ei saanud makstud rahale vastavat teenust.

5
0

Jah, ses suhtes õige, et hinnangud sõltuvad ootustest. Kuna eelmine juht pani rõhku kvaliteedile, siis sakslastel (ja vast teistelgi) on see ilmselt päris hästi meeles. Sealt ka ootused. Ise olen Lufthansa puhul kruttinud ootused nulli ja seetõttu saan pigem positiivseid elamusi.

Mingis teises uuringus tuli välja, et reisijaid häirib väga see, et Lufthansa ei suuda kuidagi ära otsustada, kas nad on premium- või odavlennufirma. Samaaegselt mõlemad olla justkui ei saa.

2
0

Olgem ausad, et "keskmise" reisija jaoks on iga lennufirma ok, kui ta viib kenasti punktist A punkti B. Minusugusel keskmisel on kõigi lennufirmadega olnud jamasid, aga õnneks on need seni leidnud parema või halvema lahenduse ja saab eluga rahulikult edasi minna.

Kellel need jamad on oma väluläve ületanud on end nt. TrustPilotis tühjaks kurtnud ja kokkuvõttes skoorib LH seal selle tulemusena 1.2 punkti 5st.

Aga olles muidu rahulik inimene, siis Lufti support (chat, telefon) paaril viimasel aastal on küll suutnud ahastusse ajada.

2
0

NPS langeb paljudel suurtel tegijatel. Turist on muutunud nõudlikumaks aga samas tahab vähem maksta. Kallim hind teeb esiteks nõudlikumaks ja teiseks teeb kliendi pahuraks. Isegi kui kanda kõik kandikul ette, siis tema rahakotti teeb see augu.
Miks 2 tärni hotellid saavad rohkem punkte? Siin see asi ongi, saame sama raha eest rohkem.
Võtame näiteks Hotell Dzingel Tallinnas. Mis ta on, vana paneelikas on hotelliks tehtud. Kõige odavamad toad on renoveerimata ja see on ka booking.com lehel kirjas.
Ühe öö hinnaks pakuti viimati 35 eurot. Mida selle hinna eest saab. Väga korraliku hommikusöögi, tasuta parkimise. Mõistliku hinnaga restoran õhtuks. Mis veel oluline, sõltumata sellest, et toad on renoveerimata, on toad puhtad!
Mida saab kesklinna pool. 70-90 eurot tuba, heal juhul hommikusöögiga, võrreldes Dzingliga võib hommikusöögiga rahule jääda, kuid valikut võiks veelgi paranda. Sageli võib leida tubades möödalaskmisi, kuid siiski on toad puhtad.
Mida sellest järeldada. Kui toa eest maksate 35 eurot, annaksite möödalaskmised andeks. Samas makstes 70 eurot toa eest, uues majas, ilusas hotellitoas, hea hommikusöögiga. Selle 35 euro eest mis te lisaks maksate, soovite saada tasuta parkimist, puhtamat tuba, pehmemat patja, suuremat telerit jne jne.
Lendudega on sama lugu. Maksate 50 eurot pileti eest, olete rahul. Maksate poole rohkem, soovite saada 3-4 korda rohkem ja mis kõige olulisem, te isegi ei tea, mida te rohkem soovite saada.

3
0

Majutusele antud hinnangute osas on mul mulje et tagasisidet arvestatakse küllalt sageli selektiivselt, eriti mis puudutab mitte just parimaid kogemusi. See võib olla selgitab ka neid võimalikke anomaaliaid millele osundati.

Lufthansa osas - minu mulje järgi on Lufthansa 2023 väga erinev sellest mis ta oli 2003 või 1998. Vähemalt turistiklassis. Ja kui mul on valida näiteks Aegeani või Lufthansa vahel siis 2023 valiksin Aegeani, näiteks 1998 või 2009 oleks valik olnud teine. Aga kõik see puudutab muidugi turistiklassi. Täiesti usun et I klassis olukord teine. Eks see ole natuke nagu restoranide tasemega Hispaanias, mis restoranide edetabeleid vaadates oleks nagu üks parimaid kohti väljas söömiseks maailmas, aga tegelikkuses puudutavad need jagatud kõrged hinnangud ainult mõningaid üksikuid kohti samas kui suur hulk ei paista millegi erilisega silma.

0
0

Osaliselt ka eelpool välja tulnud - sõltub, mida inimesed üldse ootavad. Enamiku jaoks on hea lennufirma, mis läheb õigel ajal välja, mille lenukis on mugav istuda (piisav istmevahe), pardal viisakas teenindus ja söök ka piletiraha hinna sees. Oluliselt tähtsamat asja nagu seda on lennukite hooldus ja pilootide treenitus ei tundu kedagi huvitavat.

LH-ga lennates saan kindel olla, et nende lennukid on alati korralikult hooldatud ja piloodid parima võimaliku treeninguga. Kas saan pardal tasuta süüa või kas pean maksma soovitava istme eest, on minu silmis täiesti teisejärguline asi, mille alusel ma lennufirmat kohe kindlasti ei vali. Määravaks saab siiski lennuturvalisus, kõik muu on ninnu-nännu selle juures, tore, kui on, aga selle põhjal ühte firmat teisele eelistada, no ma ei tea.

Minu jaoks on LH olnud ja loodetavasti jätkab olemast üks väheseid korralike firmasid, millega Tallinnast kuhugi lennata saab, nii samuti nagu seda on ka AY.

1
8

Henry, kui sa nii väga turvalisuse pärast muretsed, peaksid sa pidevalt lendama. Ükskõik, mis firmaga, ükskõik kuhu. Lennutransport on statistiliselt väga turvaline.

Kõige rohkem inimesi sureb kodus, oma voodis. Hirmus koht, ei julge sinna enam minnagi, kui elu on kallis. Lisaks muidugi on voodi hooldusajalugu kahtlane ja seda kasutava personali treenitus pole ka ilmselt suurem asi.

2
0

Lufthansa support oli tavareisijale olematu juba enne covidit. Huvipärast küsin kuidas on tütarfirmadega, näiteks Swiss ja Austrian?

1
0

Kuidas krt sa, henry086, saad kindel olla LH, või ükskõik kelle, lennukite korralikus hoolduses ja pilootide parimas võimalikus treeningus? Või ka nende vaimses seisundis? Germanwingsi lend 9525 on meelest läinud? Arsti poolt juba poolteist kuud varem töökõlbmatuks tunnistatud suitsidaalsel piloodil lastakse lennata. Või alatasa streikivad Lufthansa töötajad? Kuni 30.06 on kokkulepe mitte streikida, aga küll sealt edasi läheb vana lauluga.

Viimasel ajal ei maksta reisijatele ka kompensatsiooni hilinenud või ärajäänud lendude eest ja saadetakse sind lihtsalt pikalt.

Made in Germany pole juba jupimat aega mingi kvaliteeditunnus, vaid pigem miski, millest võimalikult kaugele hoida.

LH on mõttetu firma, mis logiseb igast otsast. Õnneks on nii Tallinnast kui lähinaabrite juurest ka normaalsemaid tegijaid võtta.

5
1

Hinnangud sõltuvad kindlasti ootustest. Paljudele tõesti loeb lennuplaan, ühendused, istmerea vahe/jalaruum ja turvalisus. Aga ka pardateenindus on paljudele meist tähtis. Veel mitte väga ammu olid ajad, kui oli loomulik ootus, et ka odamaima Lufthansa turistiklassi piletiga Tallinnast startides sai "tasuta" kaasa äraantava pagasi ja spordivarustuse (suusad-golfikotid), sooja söögi, õlled-veinid jne. Kusjuures siiani meenub juhtum, kui Lufthansa TLL-FRA vahelisel lennul Warsteineri õlut söögi kõrvale tellides andis stjuuard kohe 2 pudelit põhjendades umbes nii, et "ma ka ise õllesõber ja need 0,33 L ju selgelt liiga väikesed" ;-).

Õnneks inimene kohaneb muutustega ja meie ootused samuti muutuvad. Kui paljud tripikatest mäletavad veel ligi 30 a. tagust aega (enda kogemus 1992-1993), kui Estonian Air pakkus ka kõige odamama piletiga Tallinn-Helsingi lühikesel 20-min lennul vist lausa klaaspokaalidest tervituseks tasuta vahuveini? Või milline pettumus oli, kui ligi 20 a tagasi Estonian Air võttis turistiklassi sooja toidu kõrvalt ära tasuta kangemad napsud ja pidi veini-õllega leppima ;-)

8
0

Jah, näiteks SAS lendudega on mul meeles et küllalt sageli tulid vahetult enne maandumise alustamidt stjuardessid ja küsisid vandeseltslaslikult kõrva sosistades et ehk ka pisut konjakit. Ja näiteks Austrian pakkus veel ca 8 aastat tagasi suurepäraseid Austria valgeid veine kuulsatelt mõisatelt. Lauda Airi pakutust ja ehtsatest nõudest ei hakka rääkimagi. 90-ndatest mäletan veel et kuna siis lendasid peamiselt või sisuliselt üksnes rahvuslikud lennukompaniid olid pardamenüüd lausa vahel nö rahvusliku au küsimus ning menüüdesse üritati sageli kasvõi pisutki midagi rahvuslikku lisada. EA mäletan oli toona pisut uhke et pakkusid musta leiba. Ja see oli vist Lufthansa kes kirjeldas pardaajakirjas pikalt kuidas veine välja valib jne. Pluss paksud pardaajakirjad jne.

Ehk loomulikult oli ka toona reisimisel peaeesmärk punktist A punkti B jõuda (ja enamasti pakuti probleemide puhul ümberistumisel korralikke hotelle ja vahel vajdusel ka nö abipakke) aga enamasti kaasnes siis lendamisega ka nö väike lõõgastus mis oli mõnusaks vahelduseks tavalisele töörutiinile. Mäletan et kõik see koos sombusest Tallinnast teispoole pilvi ja päikse kätte jõudmisega (vahel uues ning stiilselt disainitud kabiinis koos pea alati piisava jalaruumiga) tõstis kohe reisi algul meeleolu.

Nüüd pigem tundub et lennusõidust saanud nagu omal ajal maaliini bussisõit teise Eesti otsa. Aeg reisiks enamasti sama (2-3,5 tundi), mugavused jms samuti. Sh eelmainitud käsupagas pea kohale. Ehk lihtsalt üsna tüütu loksumine.

Ja isegi äriklass tundub eemalt vaadates pigem omaaegne turistiklass miinus ehk mitte samal tasemel.

Ja EA-d pole ju üldse enam.

Lufthansale alternatiivist rääkides, odavlennufirmade kõrval Tallinnast see suuresti ju üksnes vaid airBaltic...

Aga jah - eesmärk ju endiselt punktist A kuni punkti B jõuda. Ja enamasti see ju siiski viperusteta juhtub.

2
0

Ärgem unustage Turkishit. Nendega varem vähemalt oli normaalne kontakti saada. Ja alati tuli üsna kiiresti vastus, kas siis positiivne või negatiivne. Nüüd neil vist enam Eestis esindust pole, aga Riia oma on alles.

0
0

Turkishil Tallinnas esindus täiesti olemas ja vastavad võimaluse piires tööajal ka Eesti numbril ja eesti keeles.

0
0

Tulevikus hakkab toitlustus lennukis olema digitaalne. Kanüül pannakse veeni ja sealt tilgutatakse toitvat lahust. Virtuaalreaalsuse prillid pähe ja seal keskkonnas naudite vastavalt selle seda toitu, mille eest olete maksnud.

1
0
Kuidas veeta pikk nädalavahetus Gauja rahvuspargis
Gauja Rahvuspark
Sisuturundus
Kuidas veeta pikk nädalavahetus Gauja rahvuspargis
Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Seesam
Sisuturundus
Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased