Lendamine pole mitte alati olnud selline, nagu me seda täna teame. Olid ajad, mil lendamine oli võrreldav piduliku sündmusega ning lennuki pardale ilma korraliku riietuseta ei lubatudki. Pan Americani 1958. aastal tehtud promovideo annab aimu, missugune oli lendamine 1950-ndate lõpus ja 1960-ndatel.
Filmiprogrammi tol ajal polnud, aga see-eest serveeriti homaare portselannõudes.
Rootsi laud Pan Americani Boeing 747-s, ~1970 (Allikas: Miami University Digital Library) Pan Am-i lendudel pakutav toit 1982 (Miami University Digital Library)Huvitav mitu tundi keskmise palgaga tööd pidi tegema, et sellist luksust lubada. Lendamine läks massidesse ju siis, kui teenust kärbiti, monopolid kaotati ja hinnad alla tulid.
Taoline luksus on ka täna olemas. Firstis ehk esimeses klassis. Euroopas on see teenuseklass olemas 4 firmal: Lufthansa, Swiss, Air France ja British Airways. Kuuldavasti läheb neil kõigil selle teenuseklassiga ka täna kas hästi või väga hästi. Enamikul marsruutidel.
Lennukite salongid on muutunud (Firstis) palju mugavamaks ning võrreldes 70-aasta tagusega lisandunud meelelahutussüsteemid, millest tollal ei osatud undki näha.
Economy-klassis on aga paraku toimunud meeletu tagasiminek kõiges peale meelelahutuse.
Mmmmm suitsetada lennukis see oleks küll hea. aga millegipärast hakkas mul peale video vaatamist peas kumisema Doris Day ja Que sera sera laul....
@täitsajänku, hakkas ka huvitama see ja google annab sellise vastuse
In the 1960s, airfare was significantly more expensive than today's. For instance, a round-trip flight from New York to London could cost around $550 back then, which equates to over $4,000 in today's currency. Ticket affordability was not as widespread as now, with only a select few having the means to travel by air.
Ehk siis siit võib ise arvutada mitu tundi keegi tööd peab tegema täna 4000 usd teenimiseks
@LiisM
Reedan oma vanust sellega, et mäletan neid aegu, kui lennukis olid suitsetajate sektsioonid. Ja tunnen neist puudust :D
Nüüd üritan pikematele lendudele alati vahepeatuse kuskil sisse keevitada.
Oli vist 1962. a. kui sai sõidetud lennukiga ("metsavaht") Viljandist Pärnusse, oli selline liinilend paar korda nädalas, ikka ühest õhuaugust teise, nagu munakiviteel oleks sõitnud. Ei seal polnud kellelgi aega suitsu peale mõelda, hoiti kahe käega istepingist kinni. Kusagil 1980. algaastail sai sõidetud Moskvast Taškenti. See lennuk oli hiigelsuur ja sellel oli nö kolmandal korrusel uhke täisvarustusega baar, kuhu ilma korraliku riietuseta ei lastudki. Tavalennukitel olid suitsetajate sektsioonid enamasti lennuki tagaotsas.
Hea kivirik kipub nüüd siin küll romantiseerima ;)
Aeroflotil ei olnud 1980.algaastail (ega ole olnud ka kunagi hiljem olnud) ühtegi kolmekorruselist lennukit.
Oli IL-86. Sellega olen ka ise lennanud. Venelaste esimene (tänaseks üks kahest -- teiseks on IL-96) laiakereline lennuk. nö.,Kahekorruseline oli see imeloom tõesti ainult sellise eripäraga, et oli võimeline kõhu alt alla laskma trepid reisijate jaoks, kes siis ka oma pagasi ise allkorrusele (see on olemas kõikidel suurtel reisilennukitel aga reeglina reisijatel pole sinna täna asja) ära paigutasid. Mina olen sellise imeloomaga 4x lennanud.
Moskva-Taškent oligi selle lennuki esimene kommertslend.
Mina lendasin temaga Moskva-Novosibirsk-Habarovsk-Novosibirsk-Moskva
Lendasin IL-86 aastal 91 liinil Moskva-Taskent-Delhi-Singapur ja varem Moskva-Adler ning Moskva-Berliin. Siis tundus üsna mugav lennuk ka pikal lennul.
See igatpidi lahmakas lennuk oli reisijate jaoks küll kahekorruseline, kuid baar oli ehitatud selliselt, et suht väikese baarini jõudmiseks oli vaja minna mõned astmed kõrgemale, ikka teistest kõrgemale, mitte et lennuk ise olnuks täienisti kolmekorruseline. Võtsin netist ette IL-86 fotod ja neilt on näha, et enamus lennukeist on tavalise sujuva kerega, mõnedel aga eesotsas eraldi kõrgendus ja just sellise kõrgendusega lennukiga ilmselt sõitsimegi ja baar oligi sinna üles peidetud. Nii et pole ma ülearu romantik, mälu veel toimib, lennukid olid lihtsalt erineva pealisehitusega;) Veel niipalju, et lennukis oli 584 kohta, 1-klassis 350 ja 2-klassis 234, salongilaius 5,7 m.
https://www.alamy.com/stock-photo/ilyushin-il-86.html?sortBy=relevant
Sai vist selle IL-86 lennatud Moskva-Taskent-Kalkuta-Karachi-Hanoi-Saigon 1989