Reedel tuli teade, et lennukite liisimisega tegelev firma Avalon tühistas tellimuse 75 Boeing 737 MAX lennukile, mille hind tavahinnakirja järgi on 8 miljardit dollarit (7,4 miljardit eurot). See võib aga olla alles tellimuste suurema tühistamislaine algus, kirjutab Forbes. Kahest suurest lennukitootjast on haavatavam Beoing, sest tellijad võivad minema jalutada ilma trahvideta, kui rakenduma hakkavad lepinguklauslid, mis võimaldavad lepingust taganeda, kui lennukeid pole kokkulepitud tähtajast aasta jooksul tarnitud. Võrreldes Airbusiga on Boeingul rohkem ka selliseid kliente, kes tellisid rohkem lennukeid, kui nad reaalselt vajasid.
Nii mõnigi lennufirma läks buumi ajal uute lennukite tellimisega liigselt hoogu. Eriti paistsid suurtellimustega silma Lähis-Ida ja Aasia lennufirmad, kes viimase kümne aasta jooksul tegid läbi kiire kasvu tänu koduturgude rikkuse kasvule ja madalatele intressimääradele.
Boeingu tellimusteraamatus on esikohal odavlennufirma flydubai, kellel on kätte saada 237 737 MAX lennukit. Barclays panga hinnangul on seda 198 lennuki võrra rohkem, kui flydubail reaalselt vaja oleks. Indoneesia odavlennufirma Lion Air on teisel kohal, nende liigselt tellitud lennukite arv on 174. Peale selle on Lion Airil sees tellimus Airbusilt 190 A320 perekonna lennuki ostuks. Barclays’ hinnangul puudub Lion Airil sellest vajadus 135 lennuki jaoks. Kuid Lion Air pole Airbusi kõige suurem ületellinud klient. Maailma kõige rohkem liigtellinud lennufirma on Air Asia, kellel on Barclays’ arvates Airbusilt tellitud 326 mitteavajalikku lennukit.
Igal juhul on selge, et lähiajal tulevad pingelised läbirääkimised lennufirmade, liisingfirmade ning Airbusi ja Boeingu vahel. Hetkel on vara öelda, mis lennufirmad üldse ellu jäävad. Arvatakse, et lennuliiklus ei jõua 2019. aasta tasemele mitte enne 2023. aastat. Kõige rohkem kannatab suurte, kahe vahekäiguga lennukite tootmine. Suurema löögi all on taas Boeing, kellel on suurte lennukite osakaal üldmahus suurem kui Airbusil.
Mõned paremini kapitaliseeritud lennufirmad, mis ilmselt suudavad ka pankrotti vältida, planeerivad lendama hakata oluliselt vähendatud mahus ja kõrgemate hindadega, seda ka kaubaveole. 2019.a. tulude tase planeeritakse saavutada alles 2029.aastaks - seda küll vähemate lendudega, aga see-eest suurema kasumlikkusega. Elame näeme. Kui elame.
A330neo suurim tellija on seesama AirAsia. Kui nemad peaks ära kukkuma, on veerand tellimustest läinud.
Aga mis saab B777X-st ja sest õnnetust 737 MAX-ist, saab olema ka suur küsimärk. Arvestades, et nafta hind on suht all ja turule jõuab lähiajal ilmselt hulk 737NG-sid, siis MAX enam sama apetiitne lennufirmadele praegu pole.