Üldiselt on lennufirmade liinivõrgu teated väga hea infoallikas, et prognoosida turismi kasvu (või ka langust) ühes või teises riigis. Nii polnud väga keeruline ette näha, et 2024. aasta suvel saab Albaaniast väga populaarne turismisihtkoht, sest nii Wizz Air kui Ryanair võtsid Albaania üheks peamiseks laienemiskohaks. Näiteks Ryanair pakub paljudest Euroopa linnadest lende Tiranasse suisa 2-3 korda päevas.
Vaadates lennufirmade tegemisi, on näha, et sel aastal on selgelt kasvanud Moldova pealinna Chișinău populaarsus. Mõned faktid:
Nagu näha, on lennufirmade huvi Moldovasse lennata järsult kasvanud. Jääb üle vaid nuputada, kuidas Chisinau lennujaam kasvava reisijate arvuga toime tuleb. Chisinau lennujaam on võrreldes Tallinna lennujaamaga umbes poole väiksem, seal on kokku 6 väravat, kust lennukitesse saab ainult bussidega.
Chisinau turulKuigi Chisinau kesklinn on üllatavalt mõnus, pole Moldoval turismipotentsiaali mõttes Albaaniaga siiski võrreldav. Maailma suurim veinikelder Milesti Mici ja teised veinikeldrid kahtlemata, Transnistria, Triraspol ja Bender oma nõukogude kastmes, Orheiul Vechi ja ühte-teist veel, aga pikema puhkuse jaoks veidi vähevõitu. Samas, lennuaeg sinna on piisavalt lühike, AirBalticu piletid on kohati päris soodsad – tasub ära käia küll.
Milesti Mici veinikelderMa ise pole kahjuks Moldovasse (veel) jõudnud, aga üks põhjustest miks sinna võiks minna on lisaks suhtelisele eksootilisusele ka hea söök. Moldova taustaga ja sealset kööki pakkuvates kohtades käies on kogemused alati küllalt head olnud, võrdlemisi sarnane toit meiega, kuid maitseid rohkem ja väheke teravamad. Just nimelt väheke, mitte palju.
Pakun, et tegemist on hetkel ajutise lennujaamaga näiteks Odessa, Kiievi ja veel paljude linnade jaoks. Eriti muidugi Odessa ja Kesk-Ukraina.
Puhkusesihtkohad on pigem moldovlastele ja ka Odessast on lastega Chisinausse saamine inimlikum kui Poola või Bukaresti jõudmine. Sõja ajal käib elu edasi ja neid, kes puhkusereise lubada saavad on jätkuvalt.
Emiraatidest jms ka keegi Moldovasse lendama ei hakka. Pigem on sellised liinid mõeldud Moldovast sinna lendamiseks.
Vatse jutus on iva. Chisinau mitmest bussijaamast, aga ka Iasi bussijaamast oli Ukraina linnadesse päris palju liine.
Albaanias tundus jah natuke rohkem turismipotsnesiaali ja vaatamist olema, kuigi mõlemat riiki sai ehk liiga kiiresti väidatud. Lisaks muu maalima avastamistele, oli mul mõned aastad tagasi pisike kiiks ehk eesmärk 50. aastaselt olla vähemalt kõiki Euroopa riike külastanud. Ja viimase 1-2 a sees peale Maltat, Islandit ja Andorrat jäi vaene Moldaavia viimaseks "linnukeseks". Kusjuures Chisinau kesklinn ja Cricova veinikelder (kus väidetavalt Putin oma 50. a juubelit pidas) olid igati ok, aga mingil põhjusel ei avanenud kogu riik mulle niipalju, et kohe sinna tagasi kiirustada.
Aga ilmselt sõtta tõmmatud naaberriik Ukraina on tõesti hetkel ka üks selle "turismibuumi" põhjustajatest.
Kõik Lääne ja Vene spioonid lendavad peale, ei imestaks kui tuleb uus Gruusia tänavaprotestidega.