Hiina lisas nende riikide nimekirja, mille kodanikud saavad Hiinat külastada viisavabalt, veel 8 riiki, teatab Euronews. Alates 30. novembrist 2024 kuni 31. detsembrini 2025 pääsevad viisavabalt Hiinasse ka Eesti ja Läti kodanikud. Kokku saavad lühiajaliselt ilma viisata siseneda nüüd 38 Euroopa riigi kodanikud. Need riigid on: Andorra, Austria, Belgia, Bulgaaria, Horvaatia, Küpros, Taani, Eesti, Soome, Prantsusmaa, Saksamaa, Kreeka, Ungari, Island, Iirimaa, Itaalia, Läti, Liechtenstein, Luksemburg, Malta, Monaco, Montenegro, Holland, Põhja-Makedoonia, Norra, Poola, Portugal, Rumeenia, Slovakkia, Sloveenia, Hispaania ja Šveits. Demonstratiivselt on sellest nimekirjast puudu Leedu.
Teine oluline muudatus on see, et alates 30. novembrist 2024 pikeneb viisavaba viibimise periood Hiinas seniselt 15 päevalt 30 päevani.
Reisimine Hiinasse pole taastunud
Koroonapandeemia ajal kehtestas Hiina saabujatele karmid piirangud, nõudes kõigilt pikka karantiinis viibimist ja mitmeid PCR teste. Vahepeal võeti teste isegi pärakust. Selliste meetmete tulemusena kuivas turism Hiinasse kokku ning pole endises mahus taastunud ka peale koroonapiirangute kaotamist. Kui 2019. aastas külastas Hiinat 97,7 miljonit välisturisti, siis 2023. aastal oli see number 35,5 miljonit. Viisavaba reisimist võimaldades loodab Hiina turismi kasvatada.
Suured lennufirmad tõmbavad lende Hiinasse koomale
Hiina võib ajutiselt olla küll viisavaba, kuid küsimus on ka selles, kuidas sinna üldse saada. Mitmed suured lennufirmad on lende Hiinasse kas oluliselt vähendanud või lennud sinna kas ajutiselt või üldse lõpetanud.
CNBC kokkuvõtlikust tabelist on näha, et viimase nelja kuu jooksul on lende Hiinasse vähendanud seitse suurt lennufirmat.
Ilmselt suurim taanduja Hiina turult on Finnair. Kui 2019. aastal oli Finnairil nädalas 42 lendu Hiinasse, siis praegu on alles jäänud vaid kaks Shanghaisse, pluss lennud Hongkongi. SAS lõpetas lennud Kopenhaagenist Shanghaisse, Lufthansa sulges otseliini Frankfurdist Pekingisse, LOT pani Varssavi-Peking liini talvepausile, Finnair vähendas talvel lennusagedust Shangaisse.
British Airways sulges kuluka London-Peking otseliini ning on vähendanud lennusagedust Hongkongi. BA selgitab: miks lennata 55% täituvusega Pekingisse kui sama lennukiga Kaplinna lennates on täituvus 90%. Lisaks on BA liinidele Hongkongi ja Shanghaisse on pandud väiksemaid lennukeid. Boeing 747 asendati algul B777-ga ja seejärel veel väiksema B787-ga.
Loomulikult annab Euroopa lennufirmadele tunda Venemaa lennukeeld, mis on kasvatanud nii lennuaegu kui kulusid, kuid küsimus on suuresti ikkagi nõudluse puuduses. Hiina majanduse mitte just parim seis on seal reisimist välismaale vähendanud, rahvusvaheline huvi Hiinasse reisimise vastu on nõrgavõitu. Hiina aina agressiivsem retoorika pole sellele kuidagi kaasa aidanud.
Nüüd olemegi jõudnud seisu, kus sel talvel opereerivad Hiina lennufirmad 82% Hiina ja Euroopa vahelistest lennuühendustest. Enne pandeemiat oli see 56%. Hiina lennufirmad on lende Euroopasse oluliselt kasvatanud, kuigi enne pandeemiat oli nõudlust kõvasti rohkem.
Sel talvel avatakse Hiina ja Euroopa vahel 18 uut liini – ja kõik Hiina lennufirmade poolt. Analüütikute meelest on tegemist selge hullumeelsusega, sest reaalset nõudlust sellisele hulgale lendudele lihtsalt pole. Aga ehk aitab see veidi seletada, miks Hiina viisapoliitika on äkki nii lahkeks muutunud.
See Hiinasse viisavaba reisimise laiendamise salaamitaktika on päris huvitav - näiteks Soome ja Sloveenia said viisavabaduse alles 08.11.2024. Et mis mõte on iga kahe nädala tagant uusi riike lisada, selle asemel et ühekorraga kogu pakett välja kuulutada?
Seni veel madal huvi Hiinasse reisimise vastu koos lendude koguarvu kasvuga annab tegelikult hea võimaluse Hiina külastamiseks. Euroopa huubiks on sealjuures muutunud Budapest, kust võib leida talvekuudeks Hiina lende vähem kui 400€ eest: https://www.google.com/travel/flights/s/yiLaFdE1S2n3FDkPA
Aga teen peatselt pikema postituse oma paaripäevasest Shanghais viibimisest oktoobris
Arvestades Hiina lennufirmade mahtude järsku kasvu ja piiratud nõudlust, oleks jah päris imelik, kui ei tuleks väga soodsaid pakkumisi kas Hiinasse või näiteks Kagu-Aasiasse. Iseasi, kuidas reisi alguspunkt meile sobib.