Kes vähegi lennanud on, see teab, et Euroopa lennufirmade käsipagasireeglistik on parajalt loominguline maailm. Kunagi ei tea täpselt, kas ja mis mõõtu käsipagasit pardale lubatakse või kui palju käsipagasi kaasavõtmise eest maksta tuleb. Nüüd on lootust, et erinevate odavlennufirmade käsipagasi mõõdukastidest lennujaamades saab peagi minevik, sest Euroopa Parlamendi petitsioonide komitee kiitis heaks resolutsiooniprojekti, mis pärast vastuvõtmist Euroopa Parlamendis kehtestaks lennufirmadele ühtsed käsipagasireeglid ning keelaks käsipagasi eraldi maksustamise.
Taustast
Euroopa Kohus otsustas juba 2014. aastal (kaasus C-487/12), et "mõistliku suurusega" käsipagas on elementaarne osa reisimisest ning reisijad ei peaks selle eest eraldi maksma. Vaatamata sellele, et otsus on peagi 10 aastat vana, pole seda Euroopas kunagi jõustatud ning täiendavad pagasitasud on oluline osa lennufirmade sissetulekust (vaata uudist Missugused lennufirmad küsivad kõige rohkem varjatud lisatasusid?)
Käsipagasi maksustamisest on sujuvalt kujunenud lennupiletite varjatud lisamaks, sest käsipagasit maksustavad aina sagedamini ka niinimetatud "traditsioonilised lennufirmad".
Mida Euroopa Parlament soovib saavutada?
Euroopa Parlament arvestab järgmisi asjaolusid:
Seetõttu soovitatakse:
Mis juhtub edasi?
Euroopa Parlamendi komisjoni poolt heaks kiidetud resolutsiooniprojekt läheb Euroopa Parlamendis hääletusele juba oktoobris. Juhul, kui see vastu võetakse (eeldused on küllalt suured), muudab see oluliselt lennupiletite hinnastamist Euroopa Liidus. Arusaadavalt on odavlennufirmad nagu Finnair (vaata Finnair muutub pea täielikult odavlennufirmaks) resolutsiooni vastu, aga reisijate vaatenurgast oleks korra loomine lisatasude džunglis igati teretulnud ja lennupiletite hinnavõrdlus muutuks selgemaks.
Tundub, et see käsipagasi hinnastamine on kõige väiksem probleem. Hetkel piletiotsingutel Aasiasse ja võrreldes erinevate lennufirmade "alghindasid", siis see on ikka paras peavalu. Kohati tahaks vihastada. Kõige lihtsam on osta pilet ilma igasuguste lisadeta, sest ülejäänud on tehtud küll väga tüütuks, kui hakata võrdlema erinevate lenufirmade võimalusi.
Finnairi puhul kõige suuremaks eeliseks on lennukestvus(või isegi kahjuks, istumine jääb valusaks) ja väidetavalt paremad Economy istmed, kui teistel lennufirmadel. Ja see vist on ka kõik... Vägisi tekib tunne, et anna oma raha hiinlastele ja lenda kõige odavamalt.
See on hea mõte, et käsipagasil kindlad mõõdud ja pileti hinna sees. Praegu ikka minnakse pardale igasuguste kottidega ja päris ülbelt. Äraantava tasuta pagasiga on üks suurem pluss ja suurem miinus. Tasuta veetakse kaasa kilosid mis muidu ehk jäetakse koju. Samas jälle läheb pardaleminek kiiremini, ei teki muret kas kotile koha leiab jne. Igatahes on muudatust vaja. Üks nõme probleem on veel lahendamata. Kui mina ostan pikalt ette pileti ja lennufirma tühistab(hea näide Wizzair) paar nädalat(või oli veidi rohkem) ette teatades, siis ma saan raha tagasi ja hakka otsima uut kallimat piletit. Kui aga mina soovin tühistada, siis jään sisuliselt rahast ilma. Eriti nõme näide veel see, et ka lisaks ostetud pagasi eest ei saa raha tagasi.