Dubais hakatakse ehitama maailma suurimat lennujaama (jälle!)
veigo
veigo
29. apr 05:20

Dubai valitseja šeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum teatas, et valitsus on kinnitanud Dubai uue lennujaama ehitusplaanid, millest ühel päeval peaks saama reisijate arvu poolest maailma suurim. Korra on Trip.ee-st analoogne uudis aastal 2013 juba läbi käinud, aga aeg tegi plaanides omad korrektiivid ja nüüd minnakse siis uuele katsele.

Miks on Dubaisse vaja veelgi suuremat lennujaama?

Ei saa öelda, et Dubai praegune rahvusvaheline lennujaam (DXB) kuuluks väga tagasihoidlike lennujaamade hulka. Aastal 2023 oli DXB 87 miljoni reisijaga Atlanta lennujaama järel reisijate arvu poolest maailmas teisel kohal.

Probleem on selles, et Dubai lennujaam on ümbritsetud elurajoonidest, mis teeb võimatuks igasuguse edasise laienemise. Tänaseks on ööpäevas 24 tundi töötav kahe stardirajaga lennujaam on jõudnud oma võimsuse piirile ja nagu hiljutine Dubaid tabanud võimas vihmasadu tähelepanu juhtis, pole ka selle infrastruktuur just maailma tippklass. Mitmed lennujaama viivad teed olid päevi vee all ja võttis päevi aega enne, kui Emirates suutis taas tavapäraselt opereerida. (Muuseas, üleujutuse piltide ja videote postitamine toob Dubais kaasa kõvad trahvid, kuna rikub emiraadi mainet).

Alates järgmise kümnendi keskpaigast saadab Emirates suured Airbus A380 lennukid järk-järgult pensionile, asendades need A380-st väiksemate lennukitega nagu A350, B777 ja B787 ehk sama reisijate arvu saavutamiseks on vaja rohkem lende.

Arvestama peab ka Saudi Araabias pealekasvavat konkurentsi. Saudi Araabia uus globaalne lennufirma Riyadh Air soovib korrata Emiratesi edulugu, ainult et 4 korda kiiremas tempos. Et reisijaid mitte kaotada, peavad Emirates ja Dubai pakkuma senisest paremat taset.

Dubais on olemas ka teine Al Maktoumi ehk Dubai World Central lennujaam (DWC), millest juba, nagu mainitud, plaaniti maailma suurimat lennujaama. Kuigi DWC avati aastal 2013 plaaniga Emiratesi lennud mõne aasta pärast sinna kolida, ei läinud kõik päris plaanide kohaselt.

Esialgselt pidi DWC täisvõimsuse saavutama aastal 2017, kuid maailma finantskriis nihutas lennujaama ehitamise ajakava 10 aasta võrra edasi. Eelmise kümnendi lõpus tõmmati aga laienemisele täielikku pidurit, kui Dubai kasv aeglustus. Siis tuli peale koroonapandeemia. Nüüd jõuti siis lõpuks otsusele, et töid uue lennujaama ehitamisel tuleb alustada.

Missugune saab olema Dubai uus lennujaam?

Mis on Dubai uue lennujaama kohta teada:

  • Maksumus ~32,5 miljardit eurot.
  • Teenindusvõimsus 260 miljonit reisijat aastas, esimeses faasis kuni 150 miljonit.
  • Pindala 70 km2 ehk 5 korda suurem senisest lennuväljast.
  • 5 terminali kuni 400 väravaga.
  • 5 paralleelset stardi- ja maandumisrada.

Arvestades uue lennujaama suurust, planeeritakse uue lennujaama naabrusesse ehitada terve uus linn, kus on elamispinda miljonile uuele elanikule. Arvestades, et DWC on Dubai kesklinnast 45 km eemal, nõuab see ka täiesti uute transpordiühenduste ehitamist. Uue lennujaama valmimise täpset ajakava seekord välja ei öeldud. Teada on vaid, et lähima 10 aasta jooksul kolitakse senise Dubai lennujaama (DXB) operatsioonid uude lennujaama (DWC).

Kokkuvõtteks

Hiljemalt aastal 2034 peaks me Dubaisse või Dubai kaudu lennates saabuma täiesti uude lennujaama. Täiesti uude sellepärast, sest senine DWC ilmselt lammutatakse, kuna see oli mõeldud rohkem ajutise lahendusena. Näis siis, kuidas seekord planeeritud ajakavas püsitakse.

Kui uue lennujaama renderdusi vaadata, siis tundub see hiiglaslik ilma istumisvõimalusteta jalutamisplats. Arvestades, et praegune Dubai lennujaam on üks suur kaubanduskeskus, tundub selline lahendus veidi ootamatu.

Praegune Dubai lennujaam
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Uut Gauja rahvuspargis Lätis
Gauja Rahvuspark
Sisuturundus
Uut Gauja rahvuspargis Lätis
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased