Belgia minister soovib lennukatkestuste automaatset hüvitamist
veigo
veigo
18. veebr 09:54

Belgias tarbijakaitse teemade eest vastutav minister Rob Beenders kutsub lennufirmasid üles reisijaid paremini informeerima nende õigustest nendel puhkudel, kui lend hilineb või tühistatakse.

Belgias on lennureiside tühistamine praegu aktuaalne teema, sest 13. veebruaril toimus seal üleriigiline transporditöötajate streik ning protestipäeval ei väljunud ega maandunud ühtegi lendu. Kuni ametiühingutega kokkuleppele ei jõuta, jäävad streigid korduma iga kuu 13. kuupäeval.

Streike ei loeta Euroopa Liidus erakorraliseks asjaoluks ja sellistel puhkudel on õigus alternatiivsele lennule või hüvitisele, kuid paljud reisijad pole oma õigustega kursis. Vahel püüavad lennufirmad mööda hiilida ka hoolitsuskohustusest. Lisaks on hüvitise taotlemine sageli küllalt keeruline protsess.

Samuti ei mõista Beenders, miks Euroopa Liidus ei hüvitata lendude hilinemise või tühistamise puhul seda reisijatele automaatselt. "Loogika on ju lihtne. Kui inimestel on õigus hüvitisele, siis miks peavad nad veel läbi tegema keeruka taotlusprotsessi?". Belgia minister plaanib selle küsimuse tõstatada ka Euroopa Liidu tasandil.

Reisijate vaatenurgast oleks see muidugi teretulnud areng. Praegu on lennufirmades terved armeed juriste, kes reisijate nõuetega tegelevad. Näiteks ainuüksi Saksamaal esitati 2024. aastal lennufirmade vastu 131 000 hagi, neist enamik just seetõttu, et lennufirmad ei soovinud lendude hilinemiste ja tühistamise eest ettenähtud hüvitist maksta. Seega saab öelda, et lennureisijate õigustest möödahiilimine on massiline ja avalikkuseni jõuab sellest ainult pinnavirvendus. Järelikult on lennufirmadele nii kasulikum, sest paljud ju ei viitsi oma õigusi kohtu kaudu nõuda. See, kuidas lennufirmad reisijatele üldsõnalisi äraütlevaid standardkirju saadavad, on korduvalt teemaks olnud ka Trip.ee foorumis.

Muidugi pole loota, et Euroopa tasandil midagi väga kiiresti muutuks ja kindlasti saab lennufirmade vastulobi automaatsele hüvitamisele olema väga tugev, kuid vähemalt saaks protsessi liikuma. Kui palju täiesti mõttetut tööd ja ajakulu jääks ära.

*Streike ei loeta Euroopa Liidus erakorraliseks asjaoluks ja sellistel puhkudel on õigus alternatiivsele lennule või hüvitisele, kuid paljud reisijad pole oma õigustega kursis.*Kui streigivad lennufirma oma töötajad siis on õigus kompensatsioonile, sest selle streigi oleks saanud lennufirma oma tegevusega ära hoida. Kuna Belgias toimus streik maapealse teeninduse töötajatel, siis ilmselt Brussels Airlinesil (kui neil on oma teenindus ja mitte kolmanda osapoole oma) saab küsida kompensatsiooni.

Lükake ümber või kinnitage.

0
0

Jah, praktika on tõesti nii, et lennufirma oma töötajate streik ei ole erakorraline asjaolu, muud streigid (pagasikäitlejad, ATC, turva vms) aga on, sest need pole lennufirma kontrolli all.

Hoolitsuskohustus ning õigus alternatiivsetele lendudele või tasuta tühistamisele kehtib siiski igal juhul.

0
0

Ei hakanud streikide puhul liiga peeneks minema, sest põhipoint on siiski selles, et hüvitisnõuete väljamaksmisprotsessi oleks võimalik tohutult lihtsustada. Põhimõtteliselt käib see ju algoritmi järgi ja tehisaru peaks vähemalt 4/5 juhtumitest suutma ära lahenda. Kui palju töötunde ja raha see säästaks. Las juristid tegelevad nende juhtumitega, mis väljuvad tavapärasest rutiinist.

1
0

Mida keerulisem on hüvitise küsimine seda vähem küsijaid. Seda teab hästi ka lennufirma. Minu jaoks on palju suurem probleem see, et lennufirma müüb pikalt pileti ette ja siis tühistab selle suvalisel ajahetkel. Mina otsin alternatiivi, aga selleks ajaks piletid juba oluliselt kallimad+ olen tasuta andnud raha neile kasutada pikaks ajaks. Võiks mingi lihtne süsteem olla- kui lennufirma tühistab, siis +20% raha tagasi.

2
0

See hakkaks kajastuma pileti hinnas. Halb mõte.

Kes tahab, see taotleb.

0
0

Oot-oot, siin on nüüd puder ja kapsad veidi segamini läinud. Viidatud artiklis räägib Belgia minister reisijate võimalusest valida kas alternatiivne lend või saada lennu eest makstud raha tagasi (refund/tagasimakse määruse 261/2004 artikli 8 alusel). See kuulus 150/400/600 eurone hüvitis pole siin üldse jutuks ning tegemist on ka erineva õigusliku alusega – õigus makstud lennupileti raha tagasi saada või siis teisele lennule ümber broneeritud saada tuleneb määruse 261/2004 (EUR-Lex - 32004R0261 - ET) artiklist 8 ning erinevalt artikli 7 alusel makstavast kompensatsioonist ei ole artikli 8 puhul määrav see, kas tegemist oli erakorralise asjaoluga või mitte.

Teisisõnu, Belgia minister märgib (ja õigusega), et kui sa oled Brüssel-Tallinna lennu eest 200€ maksnud, lend aga streigi tõttu ära jääb, siis pole õige see, kui sa enda makstud 200 eurot aasta aega lennufirmalt anumas pead käima. Või siis kui otsustad autoga Pariisi sõita, seal lennule minna, aga lennufirma keeldub sinu piletit ümber vormistamast. Ma usun et siin pole mingit vaidlust, kui maksid lennu eest ja see ära jäetakse, siis olenemata põhjusest on sul õigus lennu eest makstud raha tagasi saada või kuidas? Praegu pahatihti ei saa reisijad isegi oma makstud raha tagasi või peavad seda pikalt ootama ja nuiama, artikkel 7 kompensatsioonist rääkimata, sellele olukorrale tarbijakaitseminister viitabki ja peabki seda tegema.

Mis aga sellesse artikkel 7 kompensatsiooni puutub, siis selle mõju lennupileti hinnale on Euroopa Komisjon ka välja arvutanud - teoreetiliselt hüvitisele õigustatud lende on ca 0,6-1,8% kõigist lendudest ning kompensatsioonist tulenev koormus lennupileti hinnale on ca 1-3€ lennupileti kohta, vt https://transport.ec.europa.eu/document/download/7e38173a-77ba-4535-85e3-09f7c50ab3b5_en?filename=swd%282014%29156.pdf lk 6. Eks otsustage ise, kas seda on palju või vähe. Alternatiiv on jah sellisest fikseeritud hinnaga hüvitisest loobuda ja minna tagasi Montreali konventsiooni regulatsiooni juurde, kus kahjuhüvitis määrataks iga üksikjuhu puhul eraldi, ent see mitmekordistaks kohtute töömahtu ja menetluskulusid. Pluss veel see et kui selline hüvitis kaoks, siis ei takistaks miski lennufirmasid liine Wizzairi stiilis omatahtsi ja suvaliselt avamast ja sulgemast ning siin ongi valida, kas maksta 1-3€ pileti pealt et lennufirmad oma liinipoliitikat vähegi tarbijale etteennustavana hoiaksid või siis leppida sellega et lennufirma avab ja sulgeb liine nii palju ja nii pika etteteatamisega kui nad ise tahavad. Kaks eurot muidugi siis säästab ja juristina oleks mul leib ja või sellel elu lõpuni garanteeritud :)

4
0
Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Seesam
Sisuturundus
Just nii palju maksab toidumürgitus, luumurd ja rolleriga kukkumine eestlaste lemmiksihtkohtades
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased