Ambitsioonikas megaidee – tervet Euroopat kattev metroo-taoline kiirrongivõrk
veigo
veigo
19. märts 07:17

Taani mõttekoda 21st Europe on välja käinud tõeliselt ambitsioonika idee – luua üle-euroopaline kiirrongivõrgustik Starline, mis toimiks sama loogiliselt ja efektiivselt nagu metroo. Rongid liiguks kiirusel 300-400 km/h, muutes pikkade linnadevaheliste teekondade läbimise mõne tunni küsimuseks. Selliste kiiruste puhul kuluks Helsingist Berliini jõudmiseks veidi üle 3 tunni. Reis Kiievist Berliini, mis traditsiooniliselt on võtnud ligi ööpäeva, muutuks kiireks ja mugavaks reisiks.

Starline’i rongid kasutaks nii juba senist kui juurdeehitatavat infrastruktuuri, kuid kogu süsteem oleks paremini integreeritud.

Starline poleks ainult inimeste liikumiseks. Kiirrongivõrgustik võimaldaks kiirelt ühest kohast teise toimetada ajakriitilisi kaupu nagu meditsiinitarbed, värsked puu- ja juurviljad ning komponendid tööstustele.

Rongid oleks mugavad ja eri tsoonidega töötamiseks, lõõgastumiseks ja peredele, kuid ilma tavapärase esimese ja teise klassita.

Rongijaamad asuks väljaspool kesklinnasid ning oleks enamat, kui lihtsalt transpordisõlmed. Riikide parimad arhitektid kujundaks jaamadest arhitektuurilised meistriteosed, mis toimiks multifunktsionaalselt inimeste tõmbekeskustena, pakkudes kontserdisaale, muuseume ja kaubandust.

Kiireks ja massiliseks kasutuselevõtuks peaks rongide piletihinnad olema märgatavalt odavamad lendamisest ja praegu toimivatest rongidest. Eesmärgiks poleks maksimaalne kasum, vaid muuta kiire rongiühendus eurooplaste reiside jaoks esmaseks valikuks.

Starline on eeskuju võtnud Hiinast ja Jaapanist. Näiteks Hiinas ehitati 42 000 km kiirrongiteid välja ainult kahe kümnendi jooksul. Rongide kiirused on seal sageli üle 350 km/h. Jaapanis on kiired Shinkanseni rongid samuti osa igapäevaelust. Ka Euroopas on ekspertiis olemas, nüüd oleks seda lihtsalt vaja rakendada piirideüleselt suuremas mahus kõikjal Euroopas.

Häsitintegreeritud kiirrongivõrk toimiks majanduse katalüsaatorina ning looks miljoneid uusi töökohti infrastruktuuris, teeninduses ja mujal. Hiinas kasvatas kiirrongi ühendus linnade SKT-d 14,2% võrra. Analoogses mastaabis projekt Euroopas elavdaks majandust ja lisaks investeeringuid ning kasvataks erinevate regioonide majanduspotentsiaali.

Kokkuvõttes peaks Starlinki rongivõrgustik olema 30% kiirem kui autod ja tavalised rongid ning kaotama Euroopas vajaduse kuni 80% lühikeste lendude järgi.

Üle-euroopalise rongivõrgu ideest saab põhjalikumalt lugeda 21st Europe kodulehelt.

Ekspert selgitab: kas elukaaslase, lapsehoidja või sõbranna haigestumise korral on õigus ära jäänud reisi eest hüvitist saada?
Seesam
Sisuturundus
Ekspert selgitab: kas elukaaslase, lapsehoidja või sõbranna haigestumise korral on õigus ära jäänud reisi eest hüvitist saada?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased