Itaalia lennufirmast Alitalia on Trip.ee-s omajagu juttu olnud. See on tugevate absurdi sugemetega seebiseriaal, täis kannapöördeid ja koomikat. Peategelaseks on lennufirma, mis ei allu majanduslikule loogikale, olles kahjumis alates 2002. aastast.
Lühikokkuvõtte seni toimunust:
- Alitalia on alates 2017. aastast tehniliselt võttes pankrotis, kuid tegutses rahulikult edasi.
- Itaalia valitsus välistab lennufirma taasriigistamise ja hakkab otsima võimalikku ostjat.
- Valitsus ei välista Alitalia riigistamist.
- Itaalia valitsus annab Alitaliale ühe laenu teise järel, kuigi lennufirma teenib iga päev kahjumit 2 miljonit eurot.
- Itaalia valitsus otsustab Alitalia taasriigistada.
- Alitaliat ei taasriigistata, vaid luuakse täiesti uus riiklik firma, mis võtab Alitalia 100% üle.
See viimane osa pidi algselt toimuma selle aasta juunis, kuid uue firma loomiseni jõuti lõpuks alles 9. oktoobril.
Uue lennufirma nimi on Ita
Mida Alitalia järglasest teada on:
- Uue lennufirma nimi on Ita, mis on lühend itaaliakeelsetest sõnadest Italia Trasporto Aereo SpA (Itaalia Õhutransport), kuid on kasutatud ka variante ITAliana ja Alitalia Ita.
- Itaalia maksumaksjale läheb see maksma 3 miljardit eurot. See on lisaks 10 miljardile eurole, mida Alitaliasse alates 2008. aastast süstitud on.
- Ita stardikapitaliks on 20 millionit eurot.
- Kõik aktsiad kuuluvad Itaalia Majandusministeeriumile.
- Ita võtab osaliselt üle Alitalia varad, kuid see vajab veel Euroopa Komisjoni nõusolekut.
- Uuel lennufirmal pole tegutsemisaadressi. See tegutseb "Rooma linnas", kuid sellega täpsusaste ka piirdub. Ühesõnaga, pigem selline virtuaalne lennufirma.
- Uue lennufirma strateegia pole teada. See esitatakse parlamendile lähema kuu jooksul.
- Võimalik on strateegiliste investorite kaasamine.
Kokkuvõtteks
Mis iganes strateegia ja fookuse Ita ka valib, arvestades hetkeolukorda lennunduses, saab selle teostamine olema raske igal juhul. Omaette teema on uue lennufirma nimi. Kui Alitalia nimi oli vaatamata kohutavale majandamisel üldtuntud, siis Ita ei ütle suurt midagi ning selle tuntuks tegemine pole odav lõbu.
Uue lennufirma loomine tundub kangesti trikitamise moodi, sest on oht, et Euroopa Komisjon loeb kaks Alitaliale antud laenu summas 900 ja 400 miljonit eurot ebaseaduslikuks riigiabiks, mis tuleb tagastada.
Hetkel on ka teadmata see, mis saab SkyTeami liikmelisusest. Alitalia oli teatavasti SkyTeami liige, aga uuel lennufirmal ei tohiks ühegi allianssiga seost olla.