Autoreis annab vabaduse minna sinna, kuhu hing parasjagu ihkab. Samas võiks reis auto, mootorratta või matkabussiga viia paikadesse, kus leidub ka midagi vaatamisväärset. Selleks, et leida üles Euroopa parimad autoreisi marsruudid, analüüsis saksakeelne portaal PaulCamper TripAdvisori 400 000 arvustust 100 vaatamisväärsuse kohta, mis jäävad Euroopa 20 populaarsema autoreisi lähedusse. Tulemuseks on edetabel 20 marsruudist vastavalt sellele, kui kõrgeid hinnanguid said teele jäävad huviväärsused.
Kõige rohkem positiivseid hinnanguid kogus ligi 900 km pikkune nn. Alpitee Austriast Klagenfurdist Zermatti Šveitsis. Reisil näeb küllaga vapustavaid alpimaastikke, lumiseid mäetippe, tuuliseid serpentiine ja rohelisi orge. Teele jäävad Grossglockneri mägitee, Innsbruck, Pilatuse mäemassiiv Großglockner. Reisi lõpetab Euroopa üks kõrgemaid mägesid Zermatt Šveitsis, millest on tänu selle tipu eripärasele kujule saanud üks Šveitsi sümboleid. Marsruut kogus 80% positiivseid hinnaguid.
Veidi metsikumat loodust näeb Norra fjorde avastades. Umbes 550 km pikkune tee Ålesundist Bergenisse sai positiivset tagasisidet 76% hindajatest. Teele jäävad Trollstigeni serpentiinid, Romsdaleni org, Geirangerfjord ja Briksdalsbreeni liustik.
Selle umbes 700 km pikkuse marsruudi peale jäävad kuulsad Plitvice järved, Krka rahvuspark, Split ja Aadria mere rannik. Teel tasub teha ka põige naaberriiki Bosnia ja Hertsegoviinasse jäävasse Mostari ning lõpetada reis Dubrovnikus.
Olles mõned neist teedest ka läbi sõitnud, siis lisaksin, et minule jäänud Euroopas kõige enam meelde hoopis sõit piki Moselit (Trieri lähistelt Cochemini). Samuti piki Istria rannikut kuni Opatijani (eriti selle lõpuosa).
Seda nimekirja vaadates jäi muidugi silma ka Tallinn-Vilnius.
Euroopa TOP 20 listis neid Vilnius-Tallinn nomineerimise argumente tahaks jah lugeda ;-)
Algselt oli Vilnius-Tallinn-Peterburi-Vladivostok, aga poliitilise olukorra tõttu tuli sutsuke lühemaks nüsida.
Saan aru, et hinnangud tulid lähtuvalt teele jäänud/läheduses olnud vaatamisväärsustest. Ehk mitte niivõrd teelt avanevad vaated või selle maalilisus kuivõrd vaatamisväärsused mis jäävad tee lähistele kujundavad tulemuse. Selles vaates usun, et nii Tallinn kui Riia, aga ka Vilnius, Jurmala jne saanud häid hinnanguid, mis kokku kombineerituna tõstavadki koondhinde kõrgeks.
Selles mõttes võtab veidi kukalt kratsima hoopis Stockholm-Kiruna, sest peale Stockholmi enda ei tule mulle just palju ette, mis põnevat sinna teele jääb. Ainult Uppsala meenub. ,
Tallinn - Vilnius positiivne hinnang kujunes mitte otseselt teed mööda sõitmise, vaid selliste huviväärsuste põhjal nagu Trakai, Turaida loss, Šiauliai, Lahemaa rahvuspark.
Rootsiga sama lugu. Umedaleni skulptuuripark, Luleå saarestik, Abisko rahvuspark.
Ise lisaks parimate hulka Moseli jõe oru, kus on lahe sõita ilma kuhugi eemale keeramatagi.
Lihtsalt selline vahemärkus, et sõites Stockholmist Kirunasse ei saa mitte kuidagi näha(külastada) Abisko rahvusparki, sest see asub siiski Kirunast tükkmaad edasi Narviku pool.