Palun veidi nõu. Pilet ostetud bookinghouse'st. Saime viimasel õhtul enne hommikust lendu teada, et meie lennust on üks osa tühistatud. Tallinn-Riia lend toimus aga sealt edasi sihtpunkti viiv lend oli Air Balticu poolt tühistatud. Ostsime kiirelt uue pileti algusega Riiast. Kuna õhtul enam bookinghouse'i klienditeenindus ei töötanud, ei saanud järgi uurida, et mida peaks tegema. Läksime hommikul siis esialgse piletiga Riiga ja sealt uue piletiga edasi. Bookinghouse ütleb, et nemad ei kompenseeri midagi, sest me ei andnud 24 tundi ette teada, et tahame reisi tühistada. Samas saime is ju napilt 10 tundi enne lennu toimumist teada, et lennu teine osa oli Air Balticu poolt juba nädalaid varem tühistatud ja sellist lendu ei olegi enam. Bookinghouse ütleb, et kuna Tallinnast Riiga me sõitsime, siis nemad meile ei kompenseeri midagi. Samas saavad nad ju osa rahast, mille maksime Riiast edasi lennu eest ja mida üldse Air Balticul enam plaanis polnud, raha endale. Olen maksnud raha teenuse eest mida ma ei saanud. Ma ei ostnud piletit, et sõita Riiga, ma ostsin pileti, et minna sealt kaudu edasi.
Kas mul oleks õigust hakata nendelt siiski osalist kompensatsiooni nõudma. On kellelgi olnud sarnane probleem? Kuidas asi lahenduse on leidnud?
Kui lend tühistatakse lennufirma poolt, siis on lennufirmal siiski kohustus sind piletijärgsesse sihtkohta toimetada. Ehk siis hommikul lennule asudes oleks õige olnud kas juba Tallinnas või Riias minna Air Balticu klienditeeninduse ning nõuda asenduslendu vajadusel kasvõi mõne teise lennufirmaga. Lisaks, kui kohalejõudmine venis, pakkuma einet ja isegi majutust. Reisijate õigused taolises olukorras sätestab ka vastav direktiiv: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/et/07-air-cancellation.html. Bookinghouse on vaid lennupiletit vahendav maakler, ennekõike peaks kulude katmise eest ikkagi hoolitsema tühistamise põhjustanud lennufirma.
Tänud vastuse eest. Jah, asenduslendu pakuti, aga alles kuus päeva hiljem. See ei sobinud üldse. Ja lend oli Air Balticul tühistatud juba mitmeid nädalaid varem. Lihtsalt, et meie saime seda alles kodus check-in'i tehes teada.
Kui asenduslend ei sobinud, siis oleks lennufirma pidanud pileti tühistama ja raha tagastama. AirBaltic ei paku asenduslendu üldiselt peaaegu mitte kunagi ühegi teise firma lennukiga. Samas seda, et asenduslend ei sobi, oleks pidanud te ise neile teada andma. Antud juhul kasutasite ju osa lennust ikkagi ära. Kuna vahendajaks oli bookinhouse, siis see info lennumuutuse kohta pidi jõudma nendele ja nemad oleks pidanud sellest teada andma ning pakkuma alternatiivid. Teades bookinghouse'i mainet, siis võib neist täiesti uskuda, et lennumuudatusest teavitamine jäi lihtsalt tegemata. Võite näiteks tarbijakaitsest uurida, kas ja kuidas mingit kompensatsiooni saada võib. Kuna muudetud lendu keegi ei tühistanud, siis ei saanud ka bookinghouse selle edasilennu eest mingit raha kuskilt tagasi. Kui te tegite internetis check-ini ja alustasite reisi Riia lennuga, siis peale seda poleks saanud enam midagi tühistada. Võimalik, et saab tagasi küsida teatud lennujaama maksud. Kui check-ini tegema hakkasite, siis seal enam polnud mingit märget, et lend on muutunud ja kas oled nõus või tahad tühistada?
Eks see üks raske keiss saab olema. Ise pole seni julenud kasutadagi selliseid kaheldava kuulsusega online-broneerimissüsteeme nagu bookinghouse? Soovitan kõigile suuremaid rahv.vahelisi saite või siis ostke otse lennufirmade kodukatelt piletid :)
Olen detsembriks ostnud jätkulennuga piletid SAS kodulehelt. Ajakirjandusest sain teada, et esimest lendu teenindav liin suletakse oktoobris. Kas pean jääma ootama SAS poolset pakkumist asenduslennu kohta või tuleb nendega ise ühendust võtta?
SAS Manage Bookings ütleb, et esimene, tühistatud lend on "waitlist" teine lend "confirmed".
Tänan abi eest.
Aga loomulikult võta ühendust. Asenduslennu osas on ka sul oma sõna sekka öelda.
Tänan Maxj! Tegelikult huvitab mind protsess kui selline. Kas nad võtavad ise ühendust ja kui kiiresti? Info liini sulgemise kohta ilmus läbi kolmandate isikute ajakirjanduses üle kuu aja tagasi. SASi poolt pole senimaani mingit kontakti olnud (v.a. eelpool nimetatud märge broneeringute haldamises). Lennuni on muidugi ka veel kaks ja pool kuud aega. Ei ole varem puutunud kokku olukorraga kus lennuliin kaotatakse pilet aga olemas.
See teavitamine võib tulla üsna suvalisel hetkel. Vahel saadetakse info muudatusest kohe laiali, vahel antakse sellest teada alles paar päeva enne reisi. See ei puuduta nüüd otseselt SAS-i vaid kõiki lennufirmasid. Üldiselt väiksemad firmad nagu ka Estonian Air ja AirBaltic teavitavad üsna kiiresti. Mida suurem firma seda rohkem võib asjaga aega võtta. Eriti kui tegemist on tühistatud sihtkohaga ja normaalset alternatiivi normaalse hinnaga sinna lihtsalt ei leia. Sel juhul peab roboti asemel inimene arvuti taha istuma ja hakkama ise alternatiive otsima ja individuaalselt neid pakkuma. Aga selleks tuleb ju töötajatele palka maksta ;)
Ise vaataks kiirelt sobiva alternatiivi valmis, helistaks SAS-i ja pakuks tühistatud lennu asemele endale sobiva lennu koos numbritega kohe välja. Võimalik, et osa reisijaid peab lõpuks leppima piletite tühistamise ja raha tagastamisega, aga paar päeva enne lendu pole selle rahaga enam tõenäoliselt sarnast lendu kuskilt võtta.
Tänan Vatse. Üks küsimus veel. Kas asenduslende antakse ainult oma alliansi firmade piires?
Ei pruugi. Esmajärjekorras sama alliansi piires, aga kui pole sobivaid või teised on soodsamad, siis läheb muu ka. AirBaltic näiteks ei taha oma lendude asemele midagi muud pakkuda, kuid kõvasti nõudes jääb vahel ikka nõusse. SAS sellest vast probleeme ei tee.
Tänan Vatse!
Vahepeal aga arenes asi sedapsi. Helistasin SASi. Peale 40 minutist toru otsas istumist ei suutnud nad leida alternatiivset lendu samas hinnaklassis, kuigi mu kuupäevad olid üpris flexible. Seejärel tegid nad ettepaneku maksta raha tagasi. Kõik muud minu poolt pakutud variandid (olen nõus ühe otsa piletiga, vajadusel muudan kuupäevi) ei sobinud.
Siit järgmine küsimus teie kogemuse kohta. Kas lennufirma peab kompenseerimisel piirduma vaid tühistatud lennupiletite hinnaga või on nad kohustatud leidma alternatiivi ükskõik millise hinna eest?
Hakkan ka tudeerima lennureisija õigusi.
Tänan vastajaid.
Sõltub, millal on lend tühistatud - "maagiline aeg" on 14 päeva ette. Ehk kui lend on tühistatud 14 päeva enne väljumist, tagastab lennufirma Sulle piletite maksumuse ning ei ole kohustatud hüvitiseks/kompensatsiooniks. Alternatiiv "ükskõik millise hinna eest" on samuti sõltuvuses, tühistamise ajapiirangust. Ehk kui seda tehti 3 kuud enne reisi, siis lennufirma pakub välja alternatiivse kohale jõudmise, üldjuhul vastavalt antud lennufirma graafikus olevatele. Kui lend tühistataks vähem kui 24h enne väljumist, siis "pakutakse ükskõik millise hinna eest" lendamist sihtkohta. Airbaltic kasutab Lufthansat, SAS jne, kui lend tühistatud piisavalt ette, on tõepoolest Airbaltic´u lennud ning teisi lennufirmasid ei kasutata.
Lend tühistati u. 3 kuud enne väljumist kuna SAS suleb liini. Nendega pole sealt enam kuskile lennata.
Kõne all olev lend oli Luksemburg-Kopenhaagen-Tallinn. Esimene ots SAS ja teine EA.
Põnevaks teebki asja see, et SAS Lukemburgist enam ei lenda ja Kopenhaagenisse siit otse enam ei saa.
SAS pakkus ühe alternatiivina välja keerulise ja ajakuluka Luksemburg-München-Kopenhaagen-Tallinn ööbimisega Kopenhaagenis. Hotelli oleks nad kinni maksnud. Tagasilendu enam samasse hinnaklassi ei olnud ja nad loobusid ka sellest pakkumisest.
Ise tegin ettepaneku samasse allianssi kuuluva Lufthansaga igati loogilisema Luksemburg-Frankfurt-Tallinn (lennu kestus 5 tundi). Edasi-tagasi lend esialgsest erinevatel kuupäevadel oleks olnud sama hinnaga mis esialgne Luks-Kopenhaagen-Tallinn. See lahendus aga neile kategooriliselt ei sobinud sest see ei läbi Kopenhaagenit ja kuupäevad olid teised. Samuti nad ei nõustunud vaid ühe otsa kompenseerimisega.
Siit tekkisidki küsimused a) kas kompensatsioon jääb samasse hinnaklassi b) kas jätkulend peab tingimata läbima esialgset kohta või saab marsruuti omal äranägemisel optimeerida. c) kas saab kompensatsiooniks valida vaid ühe otsa lennu
Kuigi võtsin juba raha ja ostsin uued piletid eelpool mainitud Frankfurdi lennule huvitaks siiski edaspidiseks kellegi kogemus kompenseeritavate piletite hinnaklassi ja valitava lennumarsruudi osas. Praegu leidsin endale sobivama variandi mistahes SASi poolt pakutavast. Aga kas edaspidi, kui tekib taoline olukord on mõtet nendega vaidlema hakata ja kui palju nad on üldse valmis vastu tulema?
Aga vastuseks, nii palju kui kogemusi ja teadmisi.