Ärge nüüd palun kohe pahandama hakake asi pisut segane selle E-tolliga - küsimus - Poola kiirteed on siis sõiduautole tasuta?
Oot-oot, ega kõik ikka ei ole tasuta, on ka 3 maksulist teed, seal korjatakse raha putkades, vinjetti tõesti ei ole. Poola tasuliste kiirteelõikude kaart.
Minu viimase kogemuse järgi on Tallinnast kuni Varssavini tasuta. Pärast Varssavi vähemalt Berliini suunal on tasulised lõigud. Maikuus maksin järgenvalt:
Ładek - 32 zl
Nagradowice - 32 zl
Gołuszki - Rzepin lõik - 50 zl
Kui lähed reisile, sisesta lihtsalt Google Maps rakendusse "tasuta teed" ja ongi kogu lugu.
Kui sisestad tasuliste teede vältimise, ei maksa küll kiirteemaksu, aga vingerdamine mööda kõrvalisi ja sageli auklikke teid pidi läheb tõenäoliselt üksi kütusekulu tõttu kallimaks, kui otse kiirteed pidi kimamine. Maitse asi muidugi.
Juuli alguses Torun Gdanski lõik oli sõiduautodele tasuta. Peale sõites võtad küll pileti aga maha sõites midagi maksma ei pidanud. Suutsin selle kobta leida uudise, et 2023. aastast hakkas Poola kaotama kiirteede makse kuni 3,5t masinatele.
Viktor54 jutt jumala õige. Päris tasuta me sõiduautoga Poolas veel igal pool sõita ei saa. Kuna Poola on meile paljudele automatkajatele üheks sihtkohaks või siis transiitmaaks, konkretiseeriksin Poola teemaksude teemat, mis puudutab just sõiduautode osa. Allpool olev info puudutab autosid, millede täismass jääb alla 3,5 tonni.
Alates 1. juulist 2023.a. ei pea sõiduautod (sh mootorrattad), autorongid, millede täismass (GVW) ei ületa 3,5 tonnimaksma Poola riigimaanteedel A2 Konin-Stryków ja A4 Wrocław-Sośnica. teekasutustasu. Need olid kaks viimast riigi hallata olnud teelõiku.
Kui sõiduki ja haagise registritunnistusel olev täismass ületab 3,5 tonni ja samal ajal tehakse kiirteesõit haagisega, klassifitseeritakse sõiduk raskeks. Antud olukorras jääb kasutajal endiselt kohustus tasuda raskeveoki elektrooniline teekasutustasu süsteemis e-TOLL ja seda kõigil maksustatavatel teedel. Poola 2024.a. tasuliste teed on toodud Viktori kommentaaris.
Reisi planeerides tuleb arvestada, et siiski mitte kõik Poola (kiir)teed ei ole veel täna sõiduautodele maksuvabad.
Kiirteemaksud sõiduautodele (täismass kuni 3,5t) kehtivad täna veel kontsessiooni alusel majandatavatel kolmel teelõigul:
A2 Świecko (piirist) – Konin
· Pikkus: 252 km
· Maksumus: 115 PLN
· Üksikute lõikude 2024.a.tasud leiad juurde lisatud tabelist: https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:69d40e6c-7d26-41b4-9fff-c81ccdf1aefe
· Saadaolevad makseviisid: väravates
A4 Katowice – Kraków
· Pikkus: 61 km
· Maksumus: 24 PLN (2023.a. hindades)
Saadaolevad makseviisid: manuaal väravates, A4Go seade, Autopay, mPay ja SkyCash
rakendused.
A1 Gdańsk – Toruń (Rusocin – Nowa Wieś)
· pikkus: 152 km
· kogumaksumus: 29,90 PLN (2023.a. hindades). Täna mõni lõik sellel trassil juba tasuta.
· Saadaolevad makseviisid: väravates, rakendused: AmberOne, Autopay, SkyCash, pangarakendused ja autopargi kaardid.
Poola valitsus võttis küll eelmine aastal plaani kaotada ka nendelt kolmelt teelõikudelt raha korjamine 2023.a.aasta lõpuks. Ilmselt eelmise sügiseste valitsuse vahetusega on see edasi lükkunud, sest täna on need jätkuvalt maksulised.
Täna ei ole meile tavalise autoga Poolas liiklejaile enam vaja mõelda sellele, millist rakendust teemaksude tasumiseks kasutada. Pole vaja muretseda kas sai õige äpi alla laaditud, kas makse sai sooritatud, jne. Kui täna sattudki maksulisele teele, ootavad sind ees väravad, võtad pileti , sõidad, väljumisel maksad ( trasside mõnedel lõikudel ei tule maksta) - kogu lugu, ei midagi keerulist võrreldes e-tolli süsteemiga. Enamusel kämparite ja haagissuvilate omanikel kellede autorongi kogukaal ületab 3,5 tonni tuleb jätkuvalt maadelda Poola erinevate teemaksu süsteemidega.
Aga nende tasuliste teede osa on Poolas ikka väga marginaalne võrreldes edasi Lõuna -Euroopa poole liikudes. .
Loodame, et Tuski uus valitsus need piirangud ikka lähiajal kaotab.
Andres0606 jutus on sõna sõiduauto vist pisut eksitav. Ku ma tolls.eu lehelt õigesti aru saan,siis kehtib kogu see jutt kuni 3,5t sõidukite kohta ehk siia alla käivad ka kaubikud ja bussid kuni 3,5t?
Breslau-Krakovi lōigult küsiti sel esmaspäeval 18 zlotti lōigu alguses ja 18 zlotti lōpus. Kokku seega 36.
@ Viktor
Viktori jutt on küll õige, kuid ainult enamjaolt. Kiirteel saab edasi kiiremini, aga kallimalt ning ilma igasuguse visuaalse naudinguta.
Kui matkajal on aega, soov säästa raha ja nautida ka loodust ning külasid ja vaatamisväärsuseid, siis tasub kiirteelt maha keerata.
Kõrvalteedel on väiksem keskmine liikumiskiirus (lisandub kütuse kokkuhoid) ja näeb ka rohkem nö "päriselu".
Samas, Poola kõrvalteede suur miinus on väike keskmine liikumiskiirus, kuna seal on iga suvaline maja loetuks "aleviks" ja sinna juurde kuulub viis kilomeetrit 50 km/h "alevi" liikumiskiirust.
Aga nagu öeldud, siis näeb ehedat Poolat ja kütusekulu tänab samuti.
Lisaks puuduvad kiirteemaksud ja terve riigi läbimine mööda betoon- või plekkaia kõrval, kus ainuke nähtav orientiir on valge asfaltjoon, on tegelikult ju igav..
Martin. Jah, oleksin pidanud kirjutist alustama poliitkorrektsemalt - et jutt käib kergsõidukitest, millede hulka arvatakse nii sõiduautod, mahtuniversaalid, kaubikud, väiksemad bussid ( kui on reg.tunnistuses sõna "buss") , mootorrattad. Kuna enamus liikleb ikkagi sõiduautodega sai valitud just see termin. Kohe kirja alguses selgitasin : Allpool olev info puudutab autosid, millede täismass jääb alla 3,5 tonni. Ja sellele sai viidatud kuni loo lõpuni.
Oleme naisega paadunud automatkajad. Nähes siin tripis kuidas ikka ja jälle uuritakse kuidas nende teemaksudega Poolas siis on. On küll nõu antud aga teema on jäänud ikkagi ülesse. Eks seda segadust aitas tekitada ka 2021.aastal kehtima hakanud e-tolli süsteem. Kuna viimastel aastatel on paljud riigi omanduses olnud maantelõigud muutunud maksuvabadeks, siis võibolla on paljudel järg käest ära kadunud. Seetõttu saigi just täna kehtiv olukord lihtsalt ja selgelt kirja pandud. Abiks just neile kellel ees esimene reis Poola või kaugemale
Ma loodan et kes tahtis, sai kindlasti aru millest jutt.
Veidi küll teemast mööda, kuid mainin et tšehhi vinjeti hind on väga erinev oleneb kuskohast osta. Tripis on varem mainitud et 10 päeva maksab 11 eurot. Veebilehtedel on enamik hinnaga 25 eurot. Pika otsimise peale sain 15 euroga. Lihtsalt märkuseks, sest paljud sōidavad poolast edasi.
Tolls.eu lehel on riikide kaupa tee ja tollimaksude hinnad välja toodud, lisaks on seal ka viited e-poodidele. Näiteks 10 päeva Tšehhi vinjett e-poes maksab 10.66€.
Sämm Sung tuleb osta ametlikelt lehtedelt. Vaatasin ise ka paar päeva tagasi et Ungarlane makseb 25€ ja suutnud uskad, õige lehe peal ikka see nn vana hind :)