Tere, kuna postitused väga vanad, siis torkan siia vahele oma värske reisijutu. Sõitsime (8 täiskasvanut) 1999aastal sakslaste valmistatud esisillaveolise 2,5 liitrise Caravellega.
Jätan siit välja teekonna Serbia piirini. Tavaline rahulik Euroopa liiklus.
Ungari - Serbia piir: piiri ületamisele kulus ca tund. Sõit edasi mööda kiirteed Makedoonia pealinna Skopje poole. Tinglikult võiks kiirtee jaotada kahet ossa. Esimene osa /see oli tegelikult väiksem osa) kiirteest meenutas küll rongiga sõitmist, kus rööbaste vahelised ühendused (õieti nende puudumine) tekitas pideva tunde, et sõidad ikka ja jälle mingist praost üle. Teine osa – sõida nagu jaksad. Näha polnud suurt midagi, lõputud lagedad põllud, mõningate üksikute ehitistega. Kiirteemaksud ca 15 eur, vähemalt tundus nii. Peale kiirtee lõppu saime ka pisut Serbia loodust nautida või noh mis seal ikka, suhteliselt tavaline kitsas Poola tee, ainult Poola teest erinevalt lisandusid vaatevälja mäed ja orud (okei, okei lõuna- Poolas on neid ka).
Serbia – Makedoonia piir. Enne piirile jõudmist tulistati taevast piksenooltega ja arvatavasti tabas üks nooltest mingit piiripunkti arvutisüsteemi, sest piiril ei juhtunud 30 minutit mitte midagi, kui välja arvata autoderivi, mis aina kasvas. Temperamentsed inimesed Balkani maadest kukkusid tuututama. Kas nüüd tuutuamisest või muust tegurist, aga tegevus piiripunktis läks käima ja paarikümne minuti pärast olimegi Makedoonias. Makedoonia pealinn Skopje tervitas meid uhkete kujudega, mida polnud üks ega kaks tükki vaid kümneid ja kümneid. Kuna kõik ei mahtunud väljakutele ära, siis osavad sillaehitajad olid selleks puhuks mõne silla meisterdanud, kuhu siis igale paarile meetrile sai kellegi kuju püstitada. Kujude nimesid ei hakanud lugema, sest selleks oleks kulunud mitu head tundi/päeva, aga seda meil varuks ei olnud.
Skopjest ca 20 km eemal on väga ilus Matka kanjon. Asustatud piirkonnas ehk siis jõe kaldal, kuhu autoga sõidad on lahe (vähemalt eemalt tundus nii) 7 kilomeetrine matkarada (kohalik paadimees, kes meile paadiretke lähedal asuvasse koopasse tegi, vähemalt väitis nii). Meie vallutasime jõe vastaskallast, kus toimus pidevas higivalamises mäe otsa turnimine. Kel suurt vajadust higistamiseks pole või siis pole heas vormis, siis soovitan selle poole kaldast oma mõtteist eemaldada.
Edasine sõit Albaania poole toimus nii, et iga paarikümne kilomeetri järgi pidid euro loovutama kiirtee?punktis. Tõsi, neid punkte polnud palju, alla viie igatahes.
Makedoonia – Albaania piir. Jälle vihm ja millegi pärast jälle vale järjekord, mis kohe kuidagi ei taha liikuda. Lõpuks siiski üle piiri. Vähemalt piiriäärne tee ja ka esmamulje Albaaniast olid vägagi positiivsed. Teekond Vloresse oli suhteliselt üksluine, ladusat sõitu takistasid suured autod. Tead ju küll: mäed, kitsad teed - möödasõitude piiratud võimalused. Autojuht peab igatahes oma pilgu hoidma pidevalt enda ees teel, sest teda võivad teel üllatada: augud, muhud, lohud, koerad,eeslid, lambad, kitsed, lehmad. Lõpuks jõudsime Vloresse. Tundub, et mõne hea aasta pärast on see tip-top rannaturistide linn, kus on lõpule viidud teede ja teeäärsete korrusmajade ehitused. Sel aastal seda veel polnud. Liiklus kulges omasoodu, ehk siis pidid jälgima kes on suurem või kiirem või ülbem – neile tasus teed anda olenemata nende või sinu ees olevatest liiklusmärkidest. „Hea asi“ oli see, et kui sul on ühes suunas tinglikult kolm sõidurada, millest äärmine on täis pargitud, siis teise ritta võid alati jätta ohutuledega oma auto kui näed mõnda poodi kuhu tahad minna või siis silmad tuttavat kellega tahaksid ilmtingimata nüüd ja kohe rääkida. Kurjuatamiseks pole põhjust, sest järgmisel hetkel võib ju sul endal selline tahtmine tekkida .
Rand: Olen käinud ka Vahemere vastaskaldal, Itaalias. Võrreldes Itaaliaga saad sa siin päikesevarju ja kaks lamamistooli ca 20x odavamalt ehk siis 2,5 eurtsi eest. Päike on sama, liiva on sama, söök-jook rannas on odavam.
GPS: ära usalda teda ka siis kui sul on teekonnaks märgitud economy, kiireim või otseim tee. Kodutöö tee google mapsiga põhjalikult ära. Lähtu suurtest teedest ja suurtest linnadest/küladest. Kirjuta oletatav teekond endale märkmetena üles, sest muidu:
Näide1: Olime Vlores ja tahtsime minna Apolloniasse. Vloresse sõites nägin Fieri linnas silti Apollonia. Sisestaasin GPSu Apollonia. GPS reageeris sellel ja näitas teekonda Fieri linna lähedalt. Eeldasin, et küllap võtabki mingi tee linna äärest ja juhatab meid ikkagi nn peateed mööda. Aga vot tutkit vasja – peale peaaukse on võimalik sinna siseneda ka tagauksest ja tagaukse juurde pääseb mööda põllumasinate ja karjaajajate poolt tekitatud teed mis on reeglina kinnisõidetud/tambitud muldtee või midagi sellist, oma suurte lohkude ja muhkudega.
Näide 2: Olime Corovoda kanjonis ja tahtsime jõuda Gjirokastrisse. Gps reageeris ilusti pakkus kilomeetreid 100 ringis ja sõiduaega 2-3 tunni vahel. Noh mis siis ikka, mägedes sõit, kiirus 40-50KM tunnis. Aga võta näpust, peale mõnekümne kilomeetrits asfaldil sõitu, näitas GPS meile, et pööra nüüd maha. Keerasimegi ja sattusime sellisele kruusaga kaetud metsavaheteele. Arvasime, et vahest võtab GPS mõne nurga maha, ennemgi nii olnud. Aga peale 3-4 km sõitu, kus tee (ainumas rada, mis mõeldud korraga ühele autole sõitmiseks) läks ikka ainult üles mäkke, teekate bussi rataste all muutus lahtiseks kiviklibuks, tee oli kohati vihmavete poolt sooniliseks uuristatud, me enam nii ei arvanud. Kuna alternatiivi meil ka polnud ja vastutulnud jeebijuhid ütlesid, et selle bussiga on enam-vähem võimalik ikka seda teed läbida, siis otsustasime edasi sõita Seda mägede teed oli 25 km ja kulutasime selleks ca 3 tundi. Ah jaa, viimane jeebimees ütles et see on narko piirkond ja no exit, no photos. Võtab ikka tuju ära küll. Aga lõpp hea, kõik hea. Narkoparunite kätte ei langenud, buss otsi ei andnud, küll aga kulutasime ohtralt närvirakke ja nii mõnegi reisija küüned tungisid sügavale bussi istmesse.
Hinnaskaala törts odavam meie kodumaast. Looduses liikudes jägi kuhu astud. Nägin ca 5m kaugusel jämedat madu põõsastikku kadumas. Hiljem selgus küll, et see polnud mürgine, kuid nad pole siiski mu lemmikloomad.
Kui midagi veel sähvatab ja oluliseks pean, siis kriban juurde. Igatahes teekond sinna oli pikk, kuid huvitav. Teistkorda lähiajal ei viitsiks ette võtta. Nael kummi!
Kuidas on Albaanias lood euroga? Kas "seinast" tuleb raha? Valmistun tasapisi Balkani reisiks, üks ööbimine Elbasanis ja soovin veidi ka kohalikku kaubandust näha. Mingeid suuri plaane ei ole, aga turgu külastaks küll ja midagi kohalikku ostaks ikka kaasa.
Albaania on täitsa pooleuroopalik koht. Maksta saab nii kaardiga kui automaadist raha võtta. Ainuke tõeliselt suure liiklusega tee kulgeb Tiranast Montenegro poole Shkodörisse, ülejäänud teed nii Kreeka poolt kui Kosovo poolt on üsna hõreda liiklusega. Vlore lähedal lõunas on ca 60 km kaugusel Dhermi, mis on üks fantastilisemaid randu, mida mina olen kohanud. Omaette vaatamisväärtus on ka Vlore õhtune rahva promeneerimine kesklinnas. Soovitan sinna promenaadi äärde hotelli võtta ja nautida. Igal õhtul (vähemalt suvel) hakkab show kell 7 pihta ja enam-vähem 10-neks õhtul on läbi. Samuti soovitan nautida Kukesi linna Kosovo piiri ääres, eriti hommikuti. Valdav osa viisakaid rannahotelle jääb Durresi randa, kuid augustis (olen mõned korrad just augustis käinud Albaanias) on rand ülerahvastatud. Hotellidel on küll omad alad, kus saad olla. Ja ehkki ma käisin viimati Albaanias 2 aastat ja 9 kuud tagasi, siis siiski ei soovita ma sulle sõita Albaaniast praamiga Itaaliasse. Minu üks kogemus ütleb, et ilmselt tasub sõita Kreekast. Laev on kohutav, inimesed magavad koridorides, puhvetid on kinni ja konditsioneer ei tööta. Peale selle on praamile saamine juba katsumus omaette, sest moodustatakse summ ja segadus, mitte järjekord.
Tänan "hbert". Ma lähen Montenegrosse, seal öö ja järgmine päev Dubrovnik. Seejärel ikka põhja poole. Itaalias olen palju olnud ja tõesti kunagi mõtlesin Balkanist laevaga sinna minna, aga enam ei ole põhjust.
Küsimus 834-le. Millise tee Montenegrosse minekuks valid ? Mul oleks umbes sama plaan, aga pole õrna aimugi kuidas minna. Mööda rannikut edasi-tagasi sõita ei tahaks, prooviks ikka mingi ringi tekitada . Albaaniasse ja Makedooniasse ei tikuks, ring läheb pikaks... Panin just hetk tagasi selle küsimuse ülesse, nüüd leidsin siin juba sobiva vestlusringi
Ööbin Albaanias ja hommikul suundun põhja poole, võimalusel käiks Durreses sees ja seejärel Montenegrosse. Olen Montenegros Cetenje lähedal ja tahan Lovceni rahvuspargis veidi aega viita. Järgmine päev praamile Lepetane,s ja edasi Dubrovniku linn kuskil peale lõunat. Õhtuks BiH, Neumis öömaja. Mul tuleb täielik ring, lähen üle Poola Balkanile, mõned päevad seal "puhkust", seejärel Kreeka keskpaigani (Thessaloniki), kohtumine kreeka sõpradega, Makedoonia-Albaania ja suundun põhja poole, lõpuks üle Stockholmi tagasi. Isiklikku kohtumist planeerin veel Prahas, aga muidu üldiselt ei kontakteeru tuttavate, sõprade, kolleegidega, sest lihtsalt ei ole aega kõigeks. Olen ühe Saksamaa klubi liige ning seal võiks vist mitu kuud olla, kui jõuaks niiii palju õlut juua!
No ma tahaks vaielda natuke Albaania-Itaalia praami osas. Minul kogemused vastupidiselt hbertile just positiivsed. laev kena ilusa valiterrassiga, kus sai albaanlastega korvuti piknikku pidada ja öö kiiremaks möödasaatmiseks veini libastada. Samuti olen ise ka üks neist põrandal magajatest olnud :). Ühel laevakompaniidest on vähe toekamad paadid, teisel minu teada olid vähe kehvemad.
Durresi ranna ma jätaks küll vahele, Albaanias on ikka kõvasti ilusamaid kohti. Ma tegelikult jätaks Durrese üldse vahele, st peatuks vaid, et laevale minna.
Dhermi rannad on kaunid ning albaanlased ääretult sõbralik ja abivalmis rahvas!
834arr, ma su Albaania plaane täpselt ei tea, aga loetud-nähtud info põhjal eelistaks Durresile peatusena Krujet või suurematest linnadest Shkoderit. Ma ise ei jõua ei Shkoderisse, ega Duuresisse, aga piltide jm järgi tekitas pigem Shkoder soovi väike peatus teha. Kasvõi kindluse juures, et vaadet vaadata. Kruje jääb mul marsruudil ööbimisega sisse ja plaan on seal rahulik hommik veeta.