Tere, Palun jagage viimase aja kogemusi India rongisõidust. Kas 1-se klassi kupees saab normaalselt magada? On rongides mingisugune pesemisvõimalus? Kas need kupeed vastavad pildile ja kirjeldusele (pildil ilus puhas, jutu järgi konditsioneer jne)? Kui suur vahe on 1-sel ja 2-sel klassil. Hinna järgi vahe peaaegu pool. Äkki keegi viitsib ka üldisemalt rongisõidust objektiivselt kirjutada. Siiani olen leidnud arvamusi seinast seina. Ise väga ekstreemi ei harrasta ja prügi sees pluss 35 kraadiga magada ei taha :) Reisikava rongisõiduks oleks umbes järgmine: New Delhi - Taj Mahal - Orccha - Rajgarh - Vadadora - Ellora - Hyderabad - Goa.
Agrast Delhi olen sõitnud tavalise platskardiga, ei ole midagi hullu võib-olla natuke liiga rahvarohke. Paari tunnise sõidu kannatab rahulikult ära. Pikemad otsad lähevad tüütuks. Jodhpurist Delhi sõites valisin teise klassi kupee, kuna esimese ja teise klassi kupeed olid samas vagunis sain kiigata ka nn. esimesse klassi. Ütlen ausalt, peale tuntava hinnavahe muid põhjapanevaid erinevusi ei märganud. Üleüldse kui on võimalik siis lenda, esimese klassi piletid kipuvad ka lennupiletitest kallimad olema.
Tänan vastuse eest. Lendaks heameelega, aga kuna distants koos peatustega Delhist Goasse on ca 3000 km ja meil peatused umbes iga 250-500 km järel planeeritud, siis ma kardan et lendamine läheb keeruliseks. Goast tagasi Delhisse küll plaanis lend. Päeval rongiga sõites kaotab jällegi jube palju aega, kuna kohati paistab, et rong läbib mõnes kohas 300 km 7-8 tunniga. Alternatiiviks oleks kindlasti ka ööbussid, aga millegipärast tundub rongiidee kuidagi mugavam.
Ojaa. Nii keerukat rongireisi on pisut keeruline ette võtta. Ise valisime ka võimalikult palju lennureise. Üks näide Varanasi-Lucknow-Agra resist. Kuna piletid lähevad kui soojad saiad, pidime Lucknow sisse võtma, et üldse pileteid saada. Varanasi-Lucknow piletid kadusid müügilt ca 1,5 kuud enne reisi. Saime endale I klassi istekohad. Raudteejaama minnes olime aegsasti kohal, ka rong tuli varakult, aga mida ei olnud, oli meie vagun. Kohalikud rahustasid, et ärgu me muretsegu, küll see tuleb. Ilmselt on kuskil varjus jahedas, et üle ei kuumeneks. 10 min enne rongi väljumist ei osatud midagi öelda ei kassadest, vedurist ega ka perroonilt. Kõik naeratasid ja kehitasid õlgu. Lõpuks leidsime rongi tagaosast ühest vagunist midagi kontori taolist. Seal ütles üks härra meile stoilise rahuga, et seda vagunit täna ei tule ja meie sõita ei saa. Küsimuse peale, kudias edasi, kehitas õlgu ja soovitas mõnele teisele rongile piletid osta. Selgitasime vastu, et kuu aega ette on ju piletid müüdud ja meil väga vaja minna, mille peale meile platskaardi väikese rahanumbri eest kohad lunastati. Ja nii me siis loksusime trellitatud ja pungil täis vagunis. Enne Lucknowd jäi rong seisma. Pimedas. Ja lihtsalt seisis nii umbes 3 h. Ilma igasuguse informatsioonita. Vaatasime GPS pealt, et jalutada oleks ca 3 km, ja plaanisime juba maha hüpata, kuid kuidagi saime ühe kohalikuga jutule, kes plaani maha laitis - maod. Väidetavalt olevat raudtee ümbruses palju roomajaid, keda pimedas raske märgata. Teed olid kaugel ja ka otse üle põllu ei tundunud hea mõte astuma hakata. Lucknow-Agra reisil oli samuti mitmeid seisakuid, samuti oli meie piletitel vale jaam. Kaks jaama on küll lähestikku, kuid saime ikka korralikult joosta, et siiski rongile jõuda. Paaritunnised hilinemised on standard. Aga kupeed näisid ok. Euroopalikku standarit ei maksa oodata, samas on see äärmiselt lahe. Üks värske reisikirjeldus ka - loodan, et autor ei pahanda. http://www.laisaar.com/teistmoodi-rongioo-indias/
Meie sõitsime 2013. aasta veebruaris rongiga Mumbaist Goasse. Tegemist oli 2. klassi kajutiga ja sõit kestis kuskil 8-10 h. Väga lahe kogemus oli ja mitte liiga ekstreemne, sest oli konditsioneer (kohati oli isegi liiga külm), viiene boks kahe nariga, madratsid, tekid-padjad, koridorist eraldas meid kardin. Mingil kõige tihedamal ajal oli terve koridor reisijaid täis - istusid oma kottide otsas. See aga ei takistanud iga poole tunni tagant riisi- ja teemüüjaid sealt läbi sõelumast :D Magada sai ja muul ajal uudistasime niisama aknast välja. Tualetid olid muidugi Indiale kohaselt "auk põrandas". Pesemisega kokkupuudet pole, söök-jook oli meil samuti endil kaasas. Teeks täitsa uuesti sellise otsa.
Eks see teise klassi vaguni mugavuse mõiste varieerub. Sõltub arvatavasti rongist. Minu kogemus oli pigem nostalgiline, neljane kajut, uks ees, konditsioneeriga. Olud meenutasid omaaegset Tallinn-Moskva rongi kupeed.
Mõned aastad tagasi sai ette võetud rongireis Goast Keralasse ehk siis Margaost Kochi Ernakulami. Esimese klassi pilet oli meie jaoks odav ja tegemist oli öörongiga, siis tundus, et hoiame vägevalt aega kokku. Sõit pidi toimuma õhtul kella 22-st kuni järgmise päeva lõunani, kuid meie üllatuseks jõudis 3 tundi varem kohale. AC vagun on öösel suhteliselt jahe, ventilaatorid puhuvad igas suunas, seega pikavarrukaline riideese ja sall oleks soovitav kaasa võtta. Õhtuti käivad müüjad ja pakuvad teed, pirukaid ja kohalikku õhtusööki. Siis tuleb teki-ja linajagaja, kes hommikul kõik jälle kokku korjab ja kirja paneb. Öösel rong kihutas meeletult. Tukkuda sai küll, kuid kuna boksil ust ees ei olnud, vaid lihtsalt kardin, siis tõmmati seda pidevalt eest ja siis jälle tagasi. Ikka üritati jalataldu kõditada, kuid peale paari äkilisemat toud, minu suureks rõõmuks loobuti. Alumisel reisikaaslasel sama jama. Pesemisvõimalus koridoris täitsa olemas kraani näol. WC-s oli seespool väga mitu riivi ja haaki ning seal sai kraanist kopsikusse vett lasta ja pesta, vesi voolas liipritele. Kui seljakotiga reisida, siis täitsa põnev kogemus.
Mõned aastad tagasi sai sõidetud rongiga Varanasi. piletid, mida Eestist broneerisime olid läinud kaduva teed.... Saime uued ja sleeper vagunisse, see oli meie ainuke variant kohale jõuda ja nii me üle 10 tunni öösel sõitsimegi. Meie nimed olid kirjas vaguni ukse juures kuhu me kuulusime ja nii ka läks. Vagun oli rahvast pilgeni täis aga see eest ei vahetaks ma seda kogemust mitte millegi vastu, super reis oli, Õhku oli ja magada sai ka.
Tulin just Indiast 7 veebruaril tagasi eestisse. India trip oli siis Delhi-Agra(Taj Mahal), Agra-Mumbai rongiga ning Mumbai-Goa ja Goa-Delhi lennukiga. Rongidest nii palju, et suurem osa neist pärineb ajast mil britid viimati Indiast lahkusid, ning seega on nad juba suht peldikud u. 85% (kuigi leidub ka suht uusi pikamaa ronge). 1A ja 2A vahe pole suurt midagi, sama peldik rong, eri vagunid-ainsa erinevusega 1A klassis on kupeel uks ees ja seest poolt lukustatav. Ise sõitsime naisega 2A klassis, hinnaavahe on täpselt topelt kahe klassi vahel.
Nagu eelnevalt juba öeldud 4-ne box, kardinaga peidetav, mida kohalikud kogu aeg eemale tõmbavad, eriti kui reisikaaslane satub olema blond neiu! Agrast-Mumbaisse oli 30h reis, kokku 1350km. Voodiriided olid paberkotis koiku peal olemas, kui pole küsi vagunisaatjalt. Padi polnud suurem asi, Kuldse Röstsaia viil on ka paksem :D! Seega toppisin samuti igast jopesid ja kampsuneid padja alla, mille tulemusena sain öösel külma, kuna kont oli ikka nii põhjas, kui vähegi sai võimalik olla. Mina eriti magada ei saanud, kuna meie rong kogu need 30h sõitis nii, et pidev pasunajoru kestis- lühike jäme ja pikk kile pasun järgemööda pidevalt. Flippis nii ära :D Siis mitmed radteesõlmed ja pidev ootamine, lihtsalt seisad ja ootad ja ootad ja ootad....
Pesta ennast ei saa( kui just vagunivahelises koridoris kraanikausis-mis ei olnud just kõige kõige isuäratavam ;), nagu eelnevalt mainitud India ja western vetsud. Igas peatuses ronivad peale toidu ja tee pakkuijad ning ahistavad sind. :) Soovitus: võta kindlasti seep ja vetsupaber ise kaasa!!!
Muidu on äge, sellist kogemust sa Eestis Ja Euroopas ei saa! No ja India sisemaa, seda sa pead lihtsalt nägema. Üks lahedaid asju, mida saab rongis teha, teed vaguni ukse lahti , hoiad reelingutest kinni, lükkad ennast ukse avast välja ja naudid suurepärast vaadet. Uskumatu, see on kirjeldamatu! :D
On sul piletid juba olemas? Üldiselt jaa saavad piletid ala kuu ennem reisi läbi müüdud! Pole hullu, mina ostsin enam-vähem paar päeva ennem starti omale piletid waiting listi- ning enamus juhul sa saad omale kohad. Kuna Indias on nii, igal pikamaasõidul 4h ennem väljumist u.20-40% inimestest tühistavad oma bronnid. Muidugi ei saa kogu aeg selle peale välja mängida nagu ma tegin!
Siin mõned lingid sulle: Rongidest ja klassidest saad teada siit: http://www.seat61.com/India.htm#routes
Kui ostad omale piletid waiting listi, siis saad oma pileti saamise võimalust vaadata protsentides, sisestad oma rongi PNR numbri ja voilaa: http://www.trainman.in/
Aitäh Roland! Väga põhjalik ja asjalik ülevaade. Pileteid veel ei ole ja reisini 8 kuud aega. Oskad öelda, mis siis saab kui pilet on netist ostetud, aga rong ei välju mingil põhjusel? Millised on uuemad rongid, kas Expressid?
India rongides vahel ka see skeem, et ostate piletid sellisesse, kus peaks söök-jook hinnas olema. Tuleb kupeeuksele onuke, vorm seljas, pakub apelsinimahla, küpsist jm snäkke. Võtate vastu, tänate, joote-sööte ära. Seepeale küsib onuke teilt üüratu summa raha. Sest ta ei ole sugugi teie rongiga seotud, vaid niisama "ärimees".