Horvaatia teemad on suht vanad siin ja mõtlesin veidi uuemat infot hankida! Oleme minemas 2-3 autoga juuni lõpp ,läbi euroopa Horvaatiasse. Tee sinna on suht teada-tuntud aga tagasi plaanime tulla Dubrovnikust, läbi Montenegro, Bosnia-Hertsegoviina, Serbia, Rumeenia, Ungari jne. Millised on Balkanil piiride ületuse protseduurid? Planeerime marsruuti Dubrovnik-Podgorica-Sarajevo-Belgrad-Timisoara-Debrecen-Kosice-Lublin- Tallinn. Oleks tänulik ka antud marsruudi lähedusse jäävate vaatamisväärsuste vihjete eest.
Balkani piiride ületamisega on nii, et Montenegro piiril kontrollitakse kindlasti auto rohelist kaarti (nad ei ole EU). BIH-i sisenemisel on nii nagu piirivalvuril tuju on :). Võivad visata pilgu passi, aga võivad ka kogu auto läbi vaadata. Kui kõikidele küsimustele (kust tulek, kuhu minek, mida BIH-is teha kavatsete) on kohe selged ja soravad vastused olemas, siis üldiselt ei kiusata. MNE-s soovitaks sõita mööda Perast-Kotori lahe serva kuni Kotori linnani. Kotor on UNESCO maailma pärandi linn tänu oma linnamüürile. Käige ära ka Lovcen'i mäe otsas, kus asub MNE esimese kuninga mauseoleum. Podgorica on tegelikult a-la Lasnamäe aastast 1990. MNE ajalooline pealinn on tegelikult Cetinje. Sinna saate, kui tulete Kotorist üle Lovcen'i mäe teiselt poolt alla. Mere ääres on väga kena koht Sveti Stefan'i saar.Podgorica asemel soovitaks pigem Skadari järve. See on samasugune linnukaitse ala nagu meil Matsalu (see on rändlindudel viimane magevee järv ennem (või pärast) Vahemere ületamist teel Lähis-Itta. BIH-is on "most be" Mostar ja vanalinna sild. Sarajevos käige ära lennujaama juures asuvas "tunel of life's" (see on lennuvälja alt läbi kaevatud tunnel, mille kaudu toimeti Jugoslaavia kodusõja ajal (1991-1995) ümber piiratud linna kõik eluks vajalik ja haavatud linnast välja. Kui näed selle tunneli suurust (pigem väiksust) ja mõtled, et Sarajevo piiramine kestis kauem, kui Leningradi blokaad, siis võtab see küll pead sügama, et kuidas see üldse võimalik oli. BIH-is arvesta muidugi sellega, et see on ainus moslemiriik Euroopas!
Avastamise rõõmu!
Nimetatud piiridest varu kindlasti aega Serbia-Ungari piiril. Seal on meil kahel korral tulnud oodata üle tunni aja. Kontrollitakse läbi kõik pagasiruumid. Küsitakse, kas on kaasas alkoholi, suitsu, muid keelatud aineid. Eelmisel aastal kontrolliti meie pagasiruumi ühe ületuse ajal lausa 2 korda!
Jah, piiriületus on kuidas juhtub. Möödunud aastal BIH-i Horvaatiast sisenedes ei tundnud keegi mingit huvi, vaatas põgusalt passi ja aidaa. Montenegrosse Horvaatisast sisenedes vaatas natuke rohkem dokumente (pass, autodokumendid, roheline kaart) kuid sellega asi ka piirdus. Naljakas, küsis kas Eestis kodanik või mittekodanik. Mittekodanikel ju vist hall pass. Olgugi, et autoks oli matkaauto, ei tundnud keegi huvi ei auto sisemuse ega keelatud/lubatud kraami või toiduainete vastu.
Tead, mina võtaks Kosicest suuna läbi Presovi Popradi peale, sõidaks Tatratest mööda ja võtaks suuna Krakowi peale. Sealt Katowice ja Warsaw ja sõltuvalt kellaajast, kas läbi Lomza või Byalistoki. Miks? Kogemus näitab, et seda marsruuti sõites on stressivabam, kuna sellel marsruudil on kiirteed ja neljarealised motorwayd. Loksuda läbi Lublini võib isegi kauem aega võtta, kuna seal on üsna palju külasid ja tee on peaasjalikult kaherealine. Ungari Slovakia piiril võta kohe suund vasakule, seal on uus ja eelmisel aastal oli veel tasuta kiirtee, mis läheb Kosicesse (tõenäoliselt GPSu peal seda teed veel ei ole, Wazes on kindlasti olemas). Sisuliselt kuni Popradini saad lasta vahelduva eduga pisut kiiremini, kui piirkiirus ja mööda kiirtee juppe. Vinett on slovakias oluline, ilma selleta võid saada 50€ kohapeal. Poolas neljarealine hakkab enne Krakowit ja jookseb pmst Warsawini välja... Nael kummi!