Tere, oleks suve lõpus soov minna Euroopa reisile autoga ehk siis täpsemalt Eesti-Läti-Leedu-Poola-Saksa-Belgia-Prantsus-Hispaania-Itaalia-Austria-ja uusti Poola..-Eesti. Kas keegi teab teemaksudest ja muudest maksudest midagi, täpsemalt tahaks siis teada palju ja kus mis maksab ja ma usun et on inimesi ikka kes on käinud nendes riikides, et siis kas keegi oskab midagi soovitada millega peab arvestama.
Ette tänades Reiko :)
Tere. Vaata eelnevaid postitusi, tee eel kalkulatsioonid. Suve keskel küsi uuesti, sest siis on rohkem tripikaid reisinud ja saad värskema-täpsema info. Kui pikalt on reis planeeritud?
EST, LAT, LIT, GER, BEL teemakse ei ole, teistes riikides on kiirteed (osaliselt) tasulised. Täpsemaks planeerimiseks kasuta www.viamichelin.com, mis näitab teetasusid, nt Tallinn-Barcelona otsal on teetasud hinnanguliselt 98€. Teemakse saab ka vältida, et nt kirjeldatud otsa puhul tähendaks see ca 10h lisakulu + ettwearvamatus koguses liikluskaamerate trahve :) võimalik on ka osaliselt tasulistel kiirteedel ning osaliselt tasuta kiirteedel sõita, täpsemalt peab aga seda juba ise Viamichelini ning maanteekaardi abil planeerima.
Jep, teetasusid vaata Buldooza lingilt. Tänapäeval on autoga Hispaanias käimine sama lihtne nagu Tallinnast Haanja vanaema juurde sõitmine. Ainult aega ja raha kulub rohkem.
Arvestama pead sellega, et oleks mahti ka puhkuseks (eriti kui on üks juht), sõidaksid turvaliselt ja järgmist bensukat võiksid otsima hakata kui mõõdik näitab poolt paaki. Kiirteedel sõites püüa paak täis ja põis tühi hoida. Samuti piisavalt vett ja tervislikku näksimist autosse. Võib juhtuda, et jääd autobahnil tunde kesvasse ummikusse ja seal pole väga mugav teiste autode vahel põit tühjendama minna. Eriti naisterahvastel ja lastel. Samuti kulub ummikus seistes kuumas köetud autos vesi marjaks ära. Puhkusehooaeg tõstab liikluskoormust ja seisakute ohtu märgatavalt. Ja ära jäta hinnalisi asju autos nähtavale kui lähed kiirteede puhkealadel vetsu või sööma.
Austrias pead autole kiirteevinjeti ostma. Teistes riikides maksad tasulisele lõigule sisenemisel või sealt väljumisel.
Aga kui Saksamaa või mõni muu läbitav riik otsustab mingil hetkel taastada piirikontrolli siis on piiriületusega küll jama lahti.
Ja lõpetuseks. Euroopas autoga reisimist puudutavaid põhjalikke teemasid on siin hulgaliselt. Kasuta otsingut.
Tänan vastamast, olen plaaninud reisi pikkuseks kuskil kuuaega. Olen küll kasutanud jah viamichelini, sealt saab kasulikku infot, aga mis on teie soovitus, kas maksta teemaksu või minna ringiga mööda kõrvalteid.
Punktist A punkti B sõitmiseks kasuta loomulikult tasulisi kiirteid. Kui soovid sellist pikka reisi vaid tasuta maanteedel sõita jääb ka kahest kuust väheseks. Vaatamisväärsuste külastamiseks põikaksid vahetevahel niikuinii kiirteedelt välja.
Kui sõidu eesmärk aga on lihtsalt üks vahva roadtrip kus niisama tšillida ja rahulikult kulgeda, eeldusel muidugi, et aega on palju siis võib ka mööda väiketeid sõita. Peale esimest kolmesadat kilomeetrit tekib varsti ikkagi tahtmine natuke kiiremas tempos edasi minna, et kusagile kunagi ka välja jõuda.
Kui pole enne käinud siis sa ei kujuta praegu ette mida tähendavad tavamaanteed Poolas, Prantsusmaal, Hispaanias, Itaalias jne. Eriti suvel. See ei ole sõit mööda Piibe maanteed kus Tallinnast Tartusse sõites läbid vaid kolme küla, keerad rooli vaid viis korda ja kus kohtad vaid seitset autot ja ühte traktorit.
Mis tasulistesse kiirteedesse puutub, siis Poolas on mõttekas kiirteid kasutada, kuna kiirteemaksud seal on võrreldes Lääne-Euroopaga suhteliselt madalad (eriti praegu kus zloti kurss languses). Poola läbimine mööda kiirteed Berliini suunas on hetkel 71 zlotti (ca 16€), seevastu Lõuna-Saksamaa suunas mööda uut S8 teed sõites üle Varssavi, Lodzi ja Wroclavi minnes ei tule üldse kiirteemakse maksta.
Maksude osas on kalleimad ilmselt Prantsusmaa ja Itaalia, samas jooksevad nt Prantsusmaal kiirteedega paralleelselt nn route national teed (Lyonist Vahemere äärde nt N7), mis on üpris hästi sõidetavad ja mille ääres mitmeid vaatamisväärsuseid.
Ehk siis kui aega on, liiklust vähe ja tahtmine Provaansi maaelu kaeda, siis miks mitte paralleelne N-tee võtta ning kui aeg hakkab takka sundima, saab alati kiirteele pöörata. Ise sõitsin viimati juulis Aixist Lyoni mööda N7 teed, kus kiirtee kohati otse kõrval ning kiirus N7 peal oli keskmiselt ühtlased 80 km/h, samas kui kiirteel olid pikad ummikud tollipunktide juures, mis kogu vahepealse kõrgema kiiruse ära nullisid.
Mõtlesime seekord Euroopa reisile minna rendiautoga. Kui päevahind on talutav, siis rendifirmad koonerdavad oma läbisõidupiirangutega. Kas oskate mulle soovitada mõnd Eesti autorenti, kus saaks hea diiliga auto nii 5000-6000 km läbimiseks?
Kui vaadata sinu marssruuti, siis tundub tee pikkuseks tuleb kusagil 10000-12000 km. Muiduri oleneb kui suure ringi teed. Kas lähete Prantsusmaal ookeani kallastpidi? Kui sügavale Hispaanias lõunasse?
Rajukas, Esialgne plaan hetkel veel on Eestist otse Berliini läbi kaunase ja warszawi, siis läbi belgia pariisi, Pariisist otse alla Madridi Sealt mõõda mereäärt Rooma, ja siis juba ühesõnaga Eesti, kindlasti tuleb veel muudatusi et näha asju mis asuvad teeääres, või mõni rand kuskil jne aga pea kurss jääb ikka selliseks
Esmalt kiidan teemaalgatajat selle eest, et vähemalt kuu aega on planeeritud selle tripi jaoks. Tavaliselt on mu esmane reaktsioon kahenädalaste plaanide kohta, et jätke jama. Kuigi see kuu läheb ka üsna kiirelt ja võib puudugi tulla. ja kui tahate sellel reisil ka mõnusalt puhata, siis lähebki rohkem kui kuu.
Ühe asja peate veel enda jaoks selgeks tegema. Kas huvitab suurtes linnades kolamine või väiksemad kohad pluss loodus. Siin tripis on kõikide teele jäävate riikide kohta sadu teemasid. Lugege need kõik läbi. See võtab ikka palju õhtuid. Huvipakkuvad kohad kirjutage üles ja vaadake Google pildiotsingust järgi, kuidas välja näeb. See suur kodutöö tasub ennast ära ja sellest saate aru, kui reis läbi on.
Näen, et oled uus kasutaja ja kogemusi vähe. Aga usu mind, parim soovitaja on siin loetud teemad. Hiljem saad küsida, kas seal linnas olev kindlus ka nädalavahetusel avatud on jne. Kui enne autoga käinud pole, siis arvad algul, et mis see mitusada kilomeetrit ära ei ole. Pikemal sõidul on aga tagumik kandiline ja puhkus muutub kohustuseks. Kõige hullem viga on liiga täpne plaan. Aeg peab olema lõtkuga, et saaks nautida. Ja seltskond peab olema väga head sõbrad. Eelnevad kokkulepped ei pruugi tuttavate puhul hiljem toimida. Olen sellise ämbri ise läbi elanud, kui kõigega nõus olnud tuttavad hiljem kõige kallal vingusid. Küll oli kiirus aeglane, koht vale, planeeritud graafikust maas jne. Vot selline ving on kõige hullem, mis juhtuda saab.
Mina kasutan oma teekonna planeerimiseks MapPointi. See käib nii, et joonistan läpparis eeldatava teekonna maha. Siis näen ära umbkaudse aja ja maksumuse. Siis saan sinna lisada kohti, mis meeldivad. Kohe on näha, kui mõni koht tekitab liiga suure ringi. See läppar on reisil kaasas ja teen jooksvalt muudatusi, kui miskit muutub. GPS peab ka siis arvuti küljes olema. Navigeerimise teevad ära ka kõiksugu nutitelefonid. Eelmise suve hinnanguline Interneti kulu tuli aga umbes 100 Euri. Osa rakendusi ja kaarte saab aga eelnevalt telefoni laadida ja siis on kulu olematu. Samas läppari ekraani vastu nutikas ei saa. Aga lähima Tesco hypermarketi leidmine Waze abil oli väga mugav. Kiirteede kasutamine on nii ja naa. Siin tuleb leida kompromiss rahakaoti, teele kuluva aja ja vaatamisväärsuste vahel. Ise eelistan võimalusel kiirteed vältida. Samas kasutan iga suvi Varssavi- Berliini kiirteed ja see ei maksa suurt midagi võrreldes kõrval kulgeva tasuta teega. Seal on selline liiklus peal, et sellest magistraalist üle saamiseks läks hommikupoolikul oma 5 minutit. No ei tahtnud kahe rekka vahelt napikaga läbi süstida. Porschega ju võid aga matkabuss on selleks liiga uimane. Samuti läbin Saksas teatud vahemaad ainult kiirteel.
Kui lähete sõiduautoga ja kasutate ööbimist, siis on hea teada, mis kell kuhu jõuate. Kui magate telgis ja põõsa all, siis ka see on natuke omaette teadus, kuidas kohta leida. Ka see tuleb siinseid teemasid lugedes selgeks saada. Selle valiku tegemiseks on liiga palju variante, et seda kõike siia kirja panna. Läheb liiga pikaks. sai vist põhiline kirja pandud. Vajadusel täiendan.
Väikese vahemärkusena, et tagasiteel Austriast otse Poolasse saada on suhteliselt keeruline. Seega kui ületad Austriast tulles Tsehhi piiri, siis ka seal peaksid kohe vinjeti ostma. Tsehhi politsei on väga usin seda ka kontrollima.
Navigeerimise osas on Waze ja Google Maps kindlasti suureks abiks, eriti ummikute ja teetööde eest laveerimisel. Ka interneti kulu on võimalik kontrolli all hoida, kasutades mõnd ELi sisest roaming andmesidepaketti. Nt Tele2-l on pakett interneti kasutamiseks välismaal, 1 GB maksab 19€: http://tele2.ee/internet/internet-roamingus/surf-paketid mis on ju päris hea hind.
Ise kasutan sõiduks Sygici offline navigatsiooni, kus saab vajalike riikide kaardid peale laadida, worldwide coverage pakett sai kunagi sooduskampaaniaga 20€ eest ostetud. Sygici miinuseks on kehvem online info, plussiks aga kiiruspiirangute kuvamine, mida Waze näiteks ei võimalda. Tavaliselt kasutangi Sygicut sõiduks ning Waze'i kiikan aeg-ajalt, kui oht kusagil ummikusse sattuda või valik mitme analoogse tee vahel. Alternatiivina võib päevateekonna Waze's paika panna, sõidu ajaks internet välja lülitada ning päeva jooksul paar korda sisse lülitada, kontrollimaks ega kusagil vahepeal ummikut tekkinud pole.
Need ummikud tulevad ja lähevad. Alati ei tasu kohe alternatiivi otsida. Võib hoopis rohkem aega kuluda. Kui on pingeline graafik, siis peab tõesti silma peal hoidma. Muidu jõuad hotelli pärast check in sulgemist. Mõned kämpingud panevad värava kell 20.00 kinni ja admin läheb koju tudule. Mõnes kohas saad hommikul maksta, kui öösel saabud. Kiirusepiirangutega on nii, et ajutisi ei pruugi täpselt näidata. Ei usu, et kaheks päevaks pandud 70-e märk sisse toksitakse. Poolas on teinekord küll abi, kui enam aru ei saa, kas sai see asula läbi või ei. Kui Poolas näete 30-e märki, siis tuleb arvestada, et kiiremini sõites võid auto ära lõhkuda. Meil siis topitakse osa märke justkui moepärast üles ja eestlane on harjunud neile vilistama, sest tihti pole aru saada, millepärast see märk seal vedeleb.
Poola siseminister teatas, et et Poola kehtestab tõenäoliselt ajutise piirikontrolli juulis, kui riigis toimub NATO tippkohtumine ja paavst Franciscuse kohtumine maailma noorsoo esindajatega.
Seega on oodata pikemaid seisakuid Poola sisenemisel.
Siis on Poolas jama majas. Tuleb sel aastal sealt ühe jutiga läbi sõita.
2002 käis paavst Krakowis. Piiril räige kontroll, piiri lähedal pruukis metsapeatus teha, kui juba oli kamp ümber auto. Pärast 2 tundi kestnud ööbimiskoha otsimist loobusime ja sõitsime ühe jutiga Leetu välja. Niikui kusagil seisma jäid või aeglasemalt sõitsid, lõõdi vilkur põlema. Krakow- Varssavi vahel tuli vastu katkematu autode rivi. 5 bussi, 2 sõidukat, 4 bussi, 5 sõidukat, 7 bussi. Nii mitu tundi järjest. Kogu Poola sõitis Krakowisse kokku.