Võtame ette 30'da juuli õhtul autosõidu Poola, sihtkohaks siis Lõuna-Poolas asuv Szaflary, et külastada seal asuvat veekeskust Goracy Potok'i ning hiljem ka Zakopane's asuvat turgu.
Majutus meil broneeritud kolmeks ööks Goracy Potok'i lähistel Banska Nizna's.
Millega peaksin mina kui juht arvestama nendel teedel sõites ning kes on seal kandis käinud, siis loeksin heameelega soovitusi/nõuandeid.
Autos koos minuga 4 inimest (2 täiskasvanut ja 2 last).
Ja kuna olen kõigest natukene üle aasta olnud lubade omanik ning see oleks esimene riikide vaheline sõit, siis oleks väga super kuulda teiste nõuandeid, mida meeles pidada ja millega arvestada tuleks kogu teekonna vältel.
Hei, arvestada tuleb kiiruse piirangutega, trahv on kergem tulema, kui arvata oskad. Muidu sõit ikka sama igal pool. No lõunamaad on teine teema muidugi...
Nii pikal sõidul - kindlasti mitu juhti, et saaks vahetada. Kasvõi üheks tunniks, kui sa ise ära väsid. Nii et KÕIGIL täiskasvanutel load kaasa!
Keegi teine peab ka peab navi / gps-i kontrollima. Kui ainult juht seda teeb, võivad rumalad vead tekkida.
Väljaspool kiirteid on liiklus väga aeglane. Lõputud külad, kiirusepiirangud, kaamerad. Arvestage aega alati varuga. Sealne kultuurmaastik on tiheasustus, hoopis teistsugune kui meil.
Kui aega hakkab väheks jääma, siis jätke julgelt mõni tegevus ära. Kiirustades tehtud turulkäik ei jäta kellelegi head meelt.
Muidu liiklus nagu ikka, ei midagi väga erilist.
Head reisi :)
Leedus soovitan rahulikku meelt. Poola kiirtee S8 on selline kus väga uimerdada ei saa . Liiklus on meile harjumatult tihe ja kiire. Warssavi 6 realised teed on ka põnevad , vähemalt esimesel korral :-). Trass on päris pikk muidugi ca.1400km. Seda päris ühe päevaga ära ei tee . Arvesta ,et enne Krakovit lõppeb kiirtee . Krakowi ring on küll korralik kiirtee ,aga sealt edasi ? Pigem ööbige kusagil Warssavi juures ja jätkake puhanuna järgmisel hommikul.
Oleme ligi 30 aastat sõitnud ida pool Euroopas. Esialgu teeviitade ja ilmakaarte järgi. Ei juhtunud kordagi, et oleks Varssavist läbi saanud ilma eksimata. Kui ei tee esimest reisi, siis teist ei tule
Poolakatel on väiksematel maanteedel kombeks kaherealisest teest teha kolmerealine, see tähendab, et alustatakse ohtlikke möödasõite kohtades, kus selleks õieti ruumi ei ole, kummalgi pool oma sõidureas liikujad tõmbuvad võimalikult teeserva... nägin üht niisugust käitumist Poola numbriga auto poolt paari nädala eest Tartu lähistel, kaasliiklejad tundusid olevat jahmunud.
Paberkaart on kindlasti vajalik, GPS võib suvalisel hetkel töötamast keelduda.
Bensiinijaamadest soovitan peatumiseks ORLEN-i nimelist, kotkapea logoga, kui tarvis lisaks kütusele ka tualetis käia jne - seal on alati puhas ja korras, muudes ei pruugi olla, ehkki ka selles osas on olukord aastatega paranenud. Poola on ka ainus riik, kus olen regulaarselt kohanud jääklaasiga tualetiuksi, ühes tillukeses, aga lahke peremehega võõrastemajas Leedu piiri lähistel oli klaas lausa nii läbipaistev, et tundsin sees toimetamise ajal ära enda lapse, kes koridoris mööda kõndis...
Kui soovite sõita öö läbi, siis poolakad tunduvad olevat hommikuinimesed, kella viie-kuue paiku hommikul võib liiklus juba üsna vilgas ja tihe olla. Kiirteedel on liiklus niiehknii suurema osa ööst tihe, vast ainult südaöö ja kella kolme vahel on hõredam.
Ei ole midagi hullu, hirm suurem kui asi tegelikult on. Arvesta sõiduks sinna ja tagasi kokku 4 päeva. Otstarbekas on sõita kahes osas - esimene läbi eesti-läti-leedu ja jääda ööbima, kasvõi Leedu poolel. Teine päev saab läbi Poola märksa kiiremini. Meie paneme alati Varssavisse ja kaugemale välja, aga seda sul ei tasuks proovida. Paberkaarti pole meil küll juba aastaid aastaid vaja olnud.
Poolakad on hommikuinimesed küll, aga kella viie-kuue paiku veel küll sõidab mõni üksik, hakkab suuremaks muutuma liiklus kella seitsme- kaheksa ajal.
Eelmisel ööl enne reisi maga(ge) korralikult välja.
Ehk - kogu pakkimine ja muu tehke varakult. Et ei peaks pikale sõidule minema väsinud peast.
Arvestama peaks eelkõige sellega, et juba Eesti piiri ületamise järel oluline jälgida pidevalt ka tahavaatepeeglit. Eriti kehtib see aga kõigil kiirteedel, tagant lähenev kiirem sõiduk tuleb võimalikult sujuvalt mööda lasta, ise selleks kõrvale tõmmates, ega muud kunsti polegi. Sõida ise ja lase ka teistel sõita. Elementaarne viisakus ja kaasliiklejatega arvestamine. Selle alla kuulub ka nn kolmanda raja tekitamine, sest kui tee servas ruumi on, ei ole mingit õigustust keset teed tuterdades enda taha pikkade "rongide" kogumisel, sellisele asjale mujal maailmas hea pilguga ei vaadata. Aga õnneks on piirid valla ja paljud juhid mujal liigeldes troppide vältimiseks vajaliku viisakuse omandanud, nii hakkab teistega arvestamine vaikselt juba ka siinmail juurduma. Vaatamata sellele, et mõningad punnitavad seepeale ikka veel hullult silmi.